Most már több szakértő is azt hangoztatja, hogy iszonyú nehéz lesz kivezetni a számlatömböket a következő fél évben. 2020.07.01-vel pedig sokként fogja érni a gazdálkodókat a kormányzati akarat, amely lényegében ellehetetleníti a papíralapú számlázást. Ebből baj lesz… ?
[Ruszin Zsolt MKOE alelnök]
dr. Lelkes Péter, Olvasom a felzúdulást, amit a könyvelői szakmában okozott a kormányzat azon terve, hogy kivezetik a kézi számlázást.
Ahhoz, hogy megértsük a kormányzati akaratot, ismerni kell az emögött meghúzódó szándékot.
Ugye, az mindenki számára világos, hogy a jövedelem típusú adók Magyarországon az Unión belül az egyik legalacsonyabbak. Értem ez alatt a 15%-os SZJA-t elsősorban. És, ide kell érteni a 12 milliós határral és 25ezres KATA-val számolva a 3,5%-os adóterhelést jelentő KATA-t, ami az elmúlt évek adótermékei közül a legsikeresebb, és amely jelentősen segített a fekete és a szürkegazdaság fehérebbé tételében. Az állam azonban nem jótékonysági intézmény és nincs ingyenebéd!
Amit az állam itt ad, azt a forgalmi típusú adókban veszi vissza. Az ÁFA a világ legmagasabb, 27%-os mértékű adója. Ha a jövedelem típusú adók csökkentése révén többet hagy az állam az embereknél, akkor a fogyasztás felpörög. És a fogyasztási adó teljes kontrollja mellett nagyobb bevétel érhető el a magasabb ÁFAval, mintha a jövedelem típusú adókat emelne. Mik ezek a totális kontroll típusú eszközök?
Az első ilyen az EKÁER, amely prompt módon követi az egyes termékértékesítéseket, és azon a ponton – az első belföldi értékesítés – kontrollálja az adófizetést, ahol a legkönnyebben beszedhető az adó. Ez azonban csak a termékértékesítések esetén jó, hiszen a szolgáltatást általában helyben nyújtják, nem viszik közúton sehova.
A másik ilyen az online számla. Ez majdnem totális kontrollt nyújt nemcsak a termékértékesítések, de a szolgáltatásnyújtások esetén is, hiszen valós időben működik. Ehhez kapcsolódik a NAV kiválasztási rendszere is, és a két rendszer tűpontossággal ad találatot a csalárd magatartásokra, így a NAV gyorsabban tud rá reagálni.
A harmadik pedig az online pénztárgép. Figyelhető és elemezhető forgalmi adatok, félóránkénti adatszolgáltatás. Szinten hatékony eszköz az eltitkolt bevételek feltárására.
Ebbe a sorba illeszkedik immár a tökéletes kontroll, a valamennyi számla online jelentése, adótartalomtól függetlenül. A NAV legnagyobb ellensége ugyanis a kézi számlatömb, mert nem kontrollálható, elveszik, nem mutatják be, macerás a vizsgálata. Ez az akarat érthető.
És ebbe a kontrollba tartozik nemsokára a KATAs vállalkozások vizsgálata is.
Aki pedig megtévedt, az se csüggedjen. Ha véletlen adót csalt, a büntetőügyben még mindig megveheti a szabadságát, hiszen korlátlanul enyhíthető annak a büntetése, vagy akar mellőzhető is, aki a vádirat benyújtásáig az okozott vagyoni hátrányt megtéríti.