Már nincs egy egész hónap a NAV online számlázórendszer hivatalos, 2018. július 01-i, indításáig! Aki érintett, az jobb, ha most felköti azt a bizonyos fehérneműt, és megteszi, mit tennie kell!
Mindezekkel együtt úgy véljük, hogy ez a fejlődés szükségszerű velejárója, az úttörőknek járó kínszenvedésével együtt, de jövőre már rutin lesz. Továbbá: az féljen, akinek félnivalója van! A többség papíralapon is tisztességes volt, és online alapon is tisztességes marad…
Elöljáróban: a NAV online számlázó használata nem kötelező, de bizonyos esetekben a kiszámlázott számla teljes adata 24 órán belül a NAV tudomására hozandó egy, erre a célra kialakított, webes felületen. (Súgunk: 500e Ft/számlánként a büntetés a mulasztás esetén.)
Lehet továbbra is használni kézi számlatömböt, gépi számlázóprogramot – a lényeg nem a NAV online számlázójában van, hanem az adatközlésen!
Azok a vállalkozások/szervezetek, akik 100.000,- Ft áfatartalom feletti számlát bocsátanak ki, online regisztrációra kötelezettek az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon. Ezt vállalkozásonként egyszer kell elvégezni: az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáféréssel.
Egyelőre nincs teendő a NAV online számlabekötéssel kapcsolatban. Jelenleg már lehet regisztrálni a NAV online számla TESZT rendszerébe, ez azonban csak azoknak érdekes, akiknek foglalkozniuk kell a jogszabálykövetés technikai megvalósításával.
Ez a “nincs teendő” azonban csak a NAV online számlabekötés regisztrációra vonatkozik, egyéb teendő azonban van! A gondos felkészülés!
Miben tudunk mi segíteni?
Azon szervezetek, amelyek éves szinten tekintve kevesebb mint 50 számlát állítanak ki, 3 lehetőség közül választhatnak:
1. Használják továbbra is a kézi számlatömböt, vagy a vásárolt gépi számlázó programot, és viselik a kockázatokat (bővebben lásd: utolsó bekezdésben), vagy
2. Ügyfeleink igénybe vehetik Könyvelőirodánk számlázási szolgáltatását (36 számla/év ingyenes, felette x Ft/számla + áfa), vagy
3. Legalább egy ingyenes csomagba regisztrálnak egy online számlázási szolgáltatóhoz (mi a szamlazz.hu rendszerét javasoljuk erősen! – a #start, vagy annál magasabb csomag használata pedig egyenesen csodálatos lenne, mert módja lenne mindenkinek a könyvelőnek is csatlakozási lehetőséget adni)
Minden más szervezetnek 2 járható útja van:
1. Saját fejlesztésű/vásárolt programcsomag használata, amely tudja, tudni fogja az előírásokat teljesíteni, vagy
2. Regisztráljon most, és fizessen elő a szamlazz.hu #profi (de legalább a #digital) csomagjára, és rendelje mellé a könyvelőt adminisztrátori jogosultsággal természetesen, bármelyik más online számlázási szolgáltatást nyújtó szolgáltató is megfelel, de nem évi 20e Ft-on kell spórolni…
Vélhetően lesz lehetőség július 1. előtt arra, hogy egy vállalkozás /szervezet regisztrálja magát a NAV online számla ÉLES rendszerébe: ez szükséges lesz majd ahhoz, hogy az online számlabeküldés működjön.
A regisztráció – a teszt regisztráció tapasztalatai, és a megjelent tájékoztatók alapján – nem lesz épp a legegyszerűbb (enyhén szólva), pl. az adatkapcsolathoz ún. technikai felhasználót is létre kell majd hozni.
Amint a NAV megnyitja a valós (nem teszt) regisztráció lehetőségét, minden Ügyfelünket értesítünk majd arról, hogy hol és miképpen tud regisztrálni.
Mi, könyvelőkként/könyvelőirodaként határozottan kijelentjük, hogy egyetlen érintettől sem vállaljuk az adatközlést, sem azonnal, sem 5 napon belül, sem egyéb módon! Számviteli szolgáltatásokra szerződtünk, nem adatfeldolgozási tevékenységre.
Fizikailag lehetetlen, hogy mindenhol ott legyünk, amikor éppen egy számlát állít ki valaki valamilyen ügyletről, és nem tudjuk azt sem bevállalni, hogy egy szkennelt számláról időben adatoljunk, sem időnk, sem energiánk, sem akaratunk nincs arra vonatkozólag, hogy adminisztrációs ügyeket is rendezzünk, ugyanúgy, ahogyan nem csinálunk olajcserét, nem sütünk cukrászsüteményt, nem árulunk autót, nem tervezünk házakat, és sorolhatnánk még.