Nagyon jó ötletnek tűnt a tavalyi évben kibogarászni nyolcvankettőegész-hatvankétszázad jogszabályon keresztül, hogy melyik az az eset, amikor a pénztelen, elkeseredett vállalkozónak nem kell online pénztárgépre váltania a vállalkozás által hasznosabb célokat szolgáló megtakarítását.
Nagy nehezen sikerült a kisvállalkozói óhajt és reményt összhangba hozni az online pénztárgép-hengerrel úgy, hogy a vállalkozónak nem kell rettegnie, hogy miért nincs az új online szerkezetből neki, teljesen jogszerűen nem kell a nem létező pénztét (nem létező) pénztárgépre költenie.
2013. elején elkezdődött a pénztárgépek cseréjével kapcsolatos tragikomédia első felvonása. Ennek egyik fejezete volt az a 2013. április 26-án írt tájékoztató, amelyben olvashattuk, hogy ki kötelezett pénztárgéppel vagy taxaméterrel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettségét.
És most tessék figyelni! 2014. január 23-án hatályba lépett a pénztárgép rendelet módosítása, mely szerint 2014. március 1-jétől HETI ADATSZOLGÁLTATÁS kötelező azoknak, akiket a nyugtaadás, gépi nyugtaadás kötelezettsége nem terhel azért, mert a nyugta helyett számla kibocsátásáról tud gondoskodni, mert módjában áll a nem adóalany vevőtől a számla szabályszerű kiállításához szükséges vevői adatokat megkapni.
Mi vaaan????
Tessék csak olvasni a módosított rendeletet:
A Rendelet 1. § (1) bekezdése alapján pénztárgép használatra kötelezett olyan adóalany, aki (amely) az Áfa tv. 166. § – a szerinti nyugtakibocsátási kötelezettségét az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kizárólag számla kibocsátásával teljesíti, az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdés vonatkozásában úgy kell tekinteni, mint aki nyugtaadási kötelezettségének gépi nyugtakibocsátással tesz eleget.
Ezen adóalany az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségének a Rendelet 2. § (1) bekezdésétől eltérően a Rendelet 1. mellékletében foglalt tevékenysége tekintetében olyan módon köteles eleget tenni, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát ? az állami adóhatóság által meghatározott struktúrában ? a számla kibocsátásának keltét alapul véve naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.?
Magyarán szólva az, aki a régi pénztárgépét kénytelen volt zúzdába küldeni, de újat már nem szerzett be, mert mindenkinek számlát ad (az tud ezen a módon megbízható módon számlát adni, akinek egészen biztos, hogy rendelkezésre állnak a vevői adatok, mint pl. egy gépjármű kölcsönzőnek, ahol csak úgy kapja meg az autót, hogy a személyes okmányait bemutatja), nos nála a torkos borz esete forog fenn, azaz: megszívta.
Nade, kedves könyvelő kollégáink! Gondoljunk csak bele: “… az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát ? az állami adóhatóság által meghatározott struktúrában ? a számla kibocsátásának keltét alapul véve naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.?
– az összes más tevékenységből kiszedni a számlákat
– számla valamennyi adatát
– naponkénti bontásban
– naptári hetente elektronikusan bevallani…
Nagyjából, és aprajából: ebbe bele sem merünk gondolni. Az év 52 hetéből 52 elektronikus adatszolgáltatás egy érintett ügyfélnek? Állandó készültség a könyvelőirodában? Fogalmunk sincs még arról, hogy miképpen oldjuk meg. Újabb lépés az adminisztráció könnyítésében?
Köszönjük szépen Böröczkyné Verebélyi Zsuzsannának, az Adótanácsadók Egyesületének alelnökének hozzájárulását, hogy az Adónavigátor Kft. honlapján megjelentetett írását felhasználhattuk a mi bejegyzésünkhöz!
Kedves Anita!
Bementem a NAv-hoz és a PTGSZLAB-ról nem is halottak az ügyfélszolgálaton 2014.05.15-én, hogy is van ez?
Ön hogy tudja kell-e jelentés a számlaadásról? ÉN pl. jogosult lettem volna a PTGSZLAB beadásra , mert 2013 előtt is adtam számlát, tehát beadhattam volna márciusban a mentessségi kéremet!
Azt gondolom igen. Mi beadtuk a bejelentést 2014.03.07-ig, hogy pénztárgép helyett csak számlát állítunk ki. Illetve a mentességi kérelmet PTGSZLAB C részében(2014.03.17-ig kellett), mivel 2013.09.01.előtt is kizárólag számlával történt az értékesítés nálunk.
Csak az alaprendeletet módosító rendelet lett hatályon kívül helyezve, de a módosított tartalmat az eredeti 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet tartalmazza.
Ez pedig a mai napon is hatályos és tartalmazza az adatszolgáltatásra vonatkozó részt is.
Technikai javítás a hivatkozásnál – szerk.
Kedves Paczári Tibor Úr!
Köszönjük szépen!
Köszönöm türelmeteket, már kitisztult a kép.
A 2/2014 hatályon kívül van, de a 50/2013 (XI.15) rendelet alapján most akkor is be kell jelenteni a PTGSZLAB -n.
magyarorszag.hu jogszabálykeresőjében kerestem és ekkor találtam a Nemzeti jogszabálytárban 2014.01.24-én hatályon kívül helyezve.
https://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=166382.257793
Ha ez így van, akkor miért jelent meg az apeh honlapon, hogy be kell adni, illetve a PTGSZLAB bevallás? Jogászok S.O.S. !!!
A hivatkozott rendelet 2014.01.24-én hatályon kívül lett helyezve állítólag 🙂 A NAV honlapján ennek ellenére 2014.02.03-án megjelent a PTGSZLAB bevallás, amely a hivatkozott rendeletben foglalt bejelentésre való. Akkor hogyan tovább ?
Kedves G.K.Anita!
Mi lett hatályon kívül helyezve? Mire gondol? A mi információink a közzététel napján 99,99%, hogy hatályos jogszabályon alapulnak.
Hogyan tovább? Legjobb, ha a könyvelőjével egyeztet, de nagyon gyorsan, mert holnap lejár egy határidő.