KönyvelőzónaKözigazgatás

A DÁP eAláírás nem használható a gazdálkodó szervezetek képviselőinek cég/szervezet nevében történő aláírásra!

Élet az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás megszűnését követően

Az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás 2025. október 31-ével teljesen megszűnt, ami jelentős változásokat hozott az elektronikus ügyintézésben mind a magánszemélyek, mind a gazdálkodó szervezetek számára. A változások célja a digitális hitelesítés jogi erejének és biztonságának növelése, összhangban az uniós eIDAS rendelettel.

🧍 Magánszemélyek: Mi váltja fel az AVDH-t?

Az AVDH-t felváltó megoldások célja a magánszemélyek számára a hiteles elektronikus ügyintézés lehetőségének fenntartása, elsősorban a teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozásának igényére fókuszálva.

Szolgáltatás Jogi érvényesség Használat Előnyök
FEDOR (Felhasználó Dokumentumhoz Rendelése) Nem teljes bizonyító erejű magánokirat. Kizárólag azt igazolja, hogy ki nyújtotta be az adott dokumentumot. Integráltan érhető el az e-Papír szolgáltatásban. Lehetővé teszi a magánszemélyként azonosított dokumentumok benyújtását, ha nem szükséges a teljes bizonyító erő.
DÁP eAláírás (Digitális Állampolgárság Program) Teljes bizonyító erejű magánokirat. Minősített elektronikus aláírást biztosít. A DÁP mobilalkalmazásban elérhető funkció (aktiválás és jelszó szükséges). Ingyenes megoldás a teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozására magánszemélyként eljárók számára.

Mikor és hogyan kell előkészülni?

  • Felkészülés: Mivel a DÁP eAláírás ingyenes és a legteljesebb jogi érvényességet biztosítja magánszemélyként, a legfontosabb előkészület a Digitális Állampolgárság Programba való regisztráció és a DÁP mobilalkalmazás használatba vétele, valamint az eAláírás funkció aktiválása.
  • Határidő: A változás 2025. november 1-től lépett életbe. Az átállás mihamarabbi elvégzése javasolt, ha a magánszemély elektronikusan kívánja intézni ügyeit.

🏢 Gazdálkodó szervezetek: Kötelező a minősített elektronikus aláírás

A gazdálkodó szervezetek (cégek, egyesületek, alapítványok, egyéni vállalkozók) esetében a helyzet szigorúbb. 2025. november 1-től a hatóságok felé tett nyilatkozatokat, beadványokat (pl. e-Papíron keresztül) már kizárólag a következő módokon hitelesíthetik:

  • Minősített elektronikus aláírás
  • Minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás
  • Elektronikus bélyegző (cégek, automatizált folyamatok esetén)

⚠️ Fontos: A DÁP eAláírás (és a FEDOR szolgáltatás sem) nem használható a gazdálkodó szervezetek képviselőinek cég/szervezet nevében történő aláírásra! Ez kizárólag a magánszemélyként eljáró felhasználót azonosítja, nem tanúsít cégszerű képviseleti jogot.

Kinek kell?

Minden olyan gazdálkodó szervezet képviselőjének, aki a szervezet nevében, elektronikusan tesz jognyilatkozatot a hatóságok felé (pl. ügyvezető, cégvezető, elnök, meghatalmazott).

Mi kell helyette?

Minősített elektronikus aláírás vagy elektronikus bélyegző, amelyet egy piaci bizalmi szolgáltatótól (pl. Microsec, NetLock, FlintSign) kell beszerezni. Ezek a szolgáltatások díjkötelesek, de biztosítják az eIDAS rendeletnek megfelelő, teljes jogi érvényességű aláírást, ami a képviseleti jogosultságot is tanúsítja (bizonyos feltételekkel).

Mikor és hogyan kell előkészíteni?

  • Határidő: 2025. november 1., illetőleg az azt követő legkorábbi időpont
  • Előkészítés lépései:
    1. Szolgáltató kiválasztása: Válasszon egy, az eIDAS rendeletnek megfelelő minősített bizalmi szolgáltatót (Magyarországon nyilvántartásba vett szolgáltatók listája elérhető a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) honlapján, az EU hivatalos bizalmi listája az EU honlapján érhető el).
    2. Szerződéskötés és igénylés: Kösse meg a szerződést, és igényelje a minősített elektronikus aláírást/bélyegzőt (a folyamat az azonosítás miatt időigényes lehet).
    3. Szoftver telepítése: Telepítse a szolgáltató által biztosított aláíró szoftvert (pl. e-Szignó kliens, Netlock Signo).
    4. Tesztelés: Győződjön meg róla, hogy az aláírás megfelelően működik (pl. e-Papíron keresztüli tesztküldéssel, vagy egy tesztdokumentum aláírásával).
    5. Tájékoztatás: Tájékoztassa a munkatársakat az új eljárásrendről.

A zökkenőmentes átállás érdekében a minősített elektronikus aláírás beszerzését érdemes mielőbb megkezdeni, mivel az igénylés és a tanúsítvány kibocsátása időbe telhet. Az AVDH szolgáltatás megszűnése miatt a gazdálkodó szervezetek számára a minősített elektronikus aláírás már nem csupán lehetőség, hanem alapvető jogszabályi követelmény a digitális ügyintézés során.

e-aláírások és joghatásuk A táblázat forrása: MELASZ

A témára hamarosan visszatérünk, mivel több írás is megjelent a témában, könyvelő-Ügyfél szempotnból vizsgálva a kérdést.

Célunk az, hogy minél fájdalommentesebben nyújtsunk segítséget, mutassunk kiutat ebből a katyvaszból. Még most sem térünk magunkhoz, hogy a DÁP elektronikus aláírás-része sok mindenre jó, kivéve arra, amire nagy szükségünk lenne, helyette irány a fizetős szolgáltatások valamelyike…

(Az már csak hab a tortán, hogy jogellenesen jár el az a kormányhivatal, amelyik kizárólag magyar szolgáltató által kiállított minősített tanúsítványt fogad el!)

Cui bono? Cui prodest?– kérdezhetjük, teljes joggal. Csak éppen illetékes, elfogadható, hihető, hiteles magyarázat nincs…

[Írásunkhoz részben AI-t használtunk, amelyet ellenőriztünk. Az “apró-cseprő” részletekért, a kisbetűs részekért érdemes legalább a cikkünkben megadott hivatkozásokat követni, alaposan tanulmányozni az ott leírtakat.]

Több információ

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

"Vissza a tetejére" gomb
KÖNYVELŐZÓNA - logó
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információkat tárol a látogató gépén (a böngészőjében), és olyan funkciókat lát el, mint pl. a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.