KönyvelőzónaKözigazgatás

A DÁP eAláírás nem használható a gazdálkodó szervezetek képviselőinek cég/szervezet nevében történő aláírásra!

Élet az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás megszűnését követően

Az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás 2025. október 31-ével teljesen megszűnt, ami jelentős változásokat hozott az elektronikus ügyintézésben mind a magánszemélyek, mind a gazdálkodó szervezetek számára. A változások célja a digitális hitelesítés jogi erejének és biztonságának növelése, összhangban az uniós eIDAS rendelettel.

🧍 Magánszemélyek: Mi váltja fel az AVDH-t?

Az AVDH-t felváltó megoldások célja a magánszemélyek számára a hiteles elektronikus ügyintézés lehetőségének fenntartása, elsősorban a teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozásának igényére fókuszálva.

SzolgáltatásJogi érvényességHasználatElőnyök
FEDOR (Felhasználó Dokumentumhoz Rendelése)Nem teljes bizonyító erejű magánokirat. Kizárólag azt igazolja, hogy ki nyújtotta be az adott dokumentumot.Integráltan érhető el az e-Papír szolgáltatásban.Lehetővé teszi a magánszemélyként azonosított dokumentumok benyújtását, ha nem szükséges a teljes bizonyító erő.
DÁP eAláírás (Digitális Állampolgárság Program)Teljes bizonyító erejű magánokirat. Minősített elektronikus aláírást biztosít.A DÁP mobilalkalmazásban elérhető funkció (aktiválás és jelszó szükséges).Ingyenes megoldás a teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozására magánszemélyként eljárók számára.

Mikor és hogyan kell előkészülni?

  • Felkészülés: Mivel a DÁP eAláírás ingyenes és a legteljesebb jogi érvényességet biztosítja magánszemélyként, a legfontosabb előkészület a Digitális Állampolgárság Programba való regisztráció és a DÁP mobilalkalmazás használatba vétele, valamint az eAláírás funkció aktiválása.
  • Határidő: A változás 2025. november 1-től lépett életbe. Az átállás mihamarabbi elvégzése javasolt, ha a magánszemély elektronikusan kívánja intézni ügyeit.

🏢 Gazdálkodó szervezetek: Kötelező a minősített elektronikus aláírás

A gazdálkodó szervezetek (cégek, egyesületek, alapítványok, egyéni vállalkozók) esetében a helyzet szigorúbb. 2025. november 1-től a hatóságok felé tett nyilatkozatokat, beadványokat (pl. e-Papíron keresztül) már kizárólag a következő módokon hitelesíthetik:

  • Minősített elektronikus aláírás
  • Minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás
  • Elektronikus bélyegző (cégek, automatizált folyamatok esetén)

⚠️ Fontos: A DÁP eAláírás (és a FEDOR szolgáltatás sem) nem használható a gazdálkodó szervezetek képviselőinek cég/szervezet nevében történő aláírásra! Ez kizárólag a magánszemélyként eljáró felhasználót azonosítja, nem tanúsít cégszerű képviseleti jogot.

Kinek kell?

Minden olyan gazdálkodó szervezet képviselőjének, aki a szervezet nevében, elektronikusan tesz jognyilatkozatot a hatóságok felé (pl. ügyvezető, cégvezető, elnök, meghatalmazott).

Mi kell helyette?

Minősített elektronikus aláírás vagy elektronikus bélyegző, amelyet egy piaci bizalmi szolgáltatótól (pl. Microsec, NetLock, FlintSign) kell beszerezni. Ezek a szolgáltatások díjkötelesek, de biztosítják az eIDAS rendeletnek megfelelő, teljes jogi érvényességű aláírást, ami a képviseleti jogosultságot is tanúsítja (bizonyos feltételekkel).

Mikor és hogyan kell előkészíteni?

  • Határidő: 2025. november 1., illetőleg az azt követő legkorábbi időpont
  • Előkészítés lépései:
    1. Szolgáltató kiválasztása: Válasszon egy, az eIDAS rendeletnek megfelelő minősített bizalmi szolgáltatót (Magyarországon nyilvántartásba vett szolgáltatók listája elérhető a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) honlapján, az EU hivatalos bizalmi listája az EU honlapján érhető el).
    2. Szerződéskötés és igénylés: Kösse meg a szerződést, és igényelje a minősített elektronikus aláírást/bélyegzőt (a folyamat az azonosítás miatt időigényes lehet).
    3. Szoftver telepítése: Telepítse a szolgáltató által biztosított aláíró szoftvert (pl. e-Szignó kliens, Netlock Signo).
    4. Tesztelés: Győződjön meg róla, hogy az aláírás megfelelően működik (pl. e-Papíron keresztüli tesztküldéssel, vagy egy tesztdokumentum aláírásával).
    5. Tájékoztatás: Tájékoztassa a munkatársakat az új eljárásrendről.

A zökkenőmentes átállás érdekében a minősített elektronikus aláírás beszerzését érdemes mielőbb megkezdeni, mivel az igénylés és a tanúsítvány kibocsátása időbe telhet. Az AVDH szolgáltatás megszűnése miatt a gazdálkodó szervezetek számára a minősített elektronikus aláírás már nem csupán lehetőség, hanem alapvető jogszabályi követelmény a digitális ügyintézés során.

e-aláírások és joghatásuk A táblázat forrása: MELASZ

A témára hamarosan visszatérünk, mivel több írás is megjelent a témában, könyvelő-Ügyfél szempotnból vizsgálva a kérdést.

Célunk az, hogy minél fájdalommentesebben nyújtsunk segítséget, mutassunk kiutat ebből a katyvaszból. Még most sem térünk magunkhoz, hogy a DÁP elektronikus aláírás-része sok mindenre jó, kivéve arra, amire nagy szükségünk lenne, helyette irány a fizetős szolgáltatások valamelyike…

(Az már csak hab a tortán, hogy jogellenesen jár el az a kormányhivatal, amelyik kizárólag magyar szolgáltató által kiállított minősített tanúsítványt fogad el!)

Cui bono? Cui prodest?– kérdezhetjük, teljes joggal. Csak éppen illetékes, elfogadható, hihető, hiteles magyarázat nincs…

[Írásunkhoz részben AI-t használtunk, amelyet ellenőriztünk. Az “apró-cseprő” részletekért, a kisbetűs részekért érdemes legalább a cikkünkben megadott hivatkozásokat követni, alaposan tanulmányozni az ott leírtakat.]

Több információ

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

"Vissza a tetejére" gomb
KÖNYVELŐZÓNA - logó
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információkat tárol a látogató gépén (a böngészőjében), és olyan funkciókat lát el, mint pl. a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.