Általános forgalmi adóKATA

Alanyi adómentes, “tárgyi adómentes”, kata, áfatörvény

AM vagy AAM, TM vagy TAM, van jelentősége?

Bejegyzésünket, egy kedves olvasónk észrevétele nyomán, pontosítottuk. Az írásunkban történő változtatást ugyanezen színnel jelöljük, mint amit ebben a nyakatekert mondatban is alkalmazunk.

Egy tegnapi FB csoportbéli bejegyzésben bukkantunk egy érdekes, sok – kisadózók tételes adója (kata) alá tartozó – vállalkozást érintő kérdésre, amire – sajnálatosan – nem igazán korrekt választ kapott a kérdező. A kérdés így szólt:

Sziasztok!

Alanyi adómentes (xxxxxxxx-1-zz) egyéni vállalkozó vagyok. Végzek szoftverfejlesztést, nyújtok rendszergazdai szolgáltatást és néha oktatok is.
Mi a különbség az AM, AAM és a TAM között, mit kell a számlára írnom Áfa kulcsa oszlopban és mit kell írnom lent a számla alján?
Van némi fogalmam róla, de ellentmondóak a források…

Az AM és az AAM ugyanazon fogalmat takarja, és az Alanyi AdóMentes, vagy Alanyi Mentes rövidítést jelenti. Emlékeztetőül az áfa törvényből:

188. § (1) Alanyi adómentesség abban az esetben választható, ha az adóalany 2. § a) pontja szerinti összes termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása fejében megtérített vagy megtérítendő ellenértéknek – forintban kifejezett és éves szinten göngyölített – összege
a) sem a tárgy naptári évet megelőző naptári évben ténylegesen,
b) sem a tárgy naptári évben ésszerűen várhatóan, illetőleg ténylegesen
nem haladja meg a (2) bekezdésben meghatározott felső értékhatárt.

(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatár: 8 000 000 forintnak megfelelő pénzösszeg.

Az alanyi adómentesség esetén a számlára az AAM jelzést kell beírni, de akkor sem kell senkinek eret vágni magán, ha 0 %-ot írnak be. Olyan adókulcs, hogy nulla százalék nincsen, hívta fel helyesen és jogosan a figyelmet egy kedves olvasónk. Köszönjük Julcsi Golyha T. Attiláné észrevételét! (Magyarázat alul.)

A TM, vagy TAM jelölés a régi Tárgyi Mentes, vagy Tárgyi AdóMentes kifejezés rövidítése, ami ma úgy hangzik, hogy “Adó alóli mentesség a tevékenység közérdekű jellegére tekintettel” (áfa tv. 85. §), vagy “Adó alóli mentesség a tevékenység egyéb sajátos jellegére tekintettel” (áfa tv. 86. §).

Az “Adó alóli mentesség” pontosan azt jelenti, hogy mentes az adó alól, azaz: nincs áfakulcsa. A számlázásban ez azt jelenti, hogy az áfakulcs értékét kihúzzuk, és nem nullát írunk oda (bár, technikailag sok program nullaként kezeli, és mégis nullát kell beírni, de jegyezzük meg: ilyenkor a nulla azt jelenti, hogy itt nincs adókulcs!).

Az oktatás akkor tartozik a (maradjunk a régi megszokott kifejezésnél az érthetőség kedvéért) a TM tevékenység közé, azaz akkor nincs adókulcs, ha az oktatás az áfa tv. 85. § (1) j.) pontjában foglaltaknak megfelel:

az a szolgáltatásnyújtás, amelyet óvodai, tanári, oktatói, nevelői tevékenységet végző – ilyen minőségében – teljesít a köz- és felsőoktatás, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott egyéb oktatás keretében, ideértve az előzőekben felsoroltakhoz kapcsolódó magánóraadást is.

Láthatjuk, hogy nem csak az akkreditált oktatás esetén alkalmazzuk a TM-et, mert pl. a magánóraadás is itt található (már amennyiben az kapcsolódik az előzőekben foglaltakhoz).

FONTOS! Igenis van jelentősége, nagyon is szükséges megkülönböztetni, hogy valami AAM, vagy TAM!

Az áfa tv. 188. § e) pont értelmében az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatárba nem számítandó be (többek között) “a 85. § (1) bekezdése szerinti adómentes termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás”

Magyarán szólva: a TAM 85. § (1) bekezdés szerinti (oktatás) bevétel a KATA bevételek közé beleszámít, de az AAM 8.000.000 Ft-os korlátba nem számít bele. (És most szólunk, hogy van még néhány hasonlóan viselkedő bevétel a katások életében ezért jó, ha konzultálnak a könyvelőjükkel/adótanácsadójukkal, mert saját zsebre mehet a dolog.)

És mit kell a számlára írni ilyen esetekben?

Az AAM (AM) áfakulcs jelölésnél nincs külön előírás; az adószám hátulról számított harmadik karaktere egyes, ami megmondja, hogy alanyi adómentes az adózó, és ezt megerősíti az AAM (AM) = 0 % az adó mértéke..

Minden más, az általánostól eltérő esetben a számlán jelölni kell, hogy mi is történik, miért használunk más adókulcsot, vagy nem használunk adókulcsot, vagy kedvezményes adókulcsot alkalmazunk (pl. közösségi értékesítés, fordított adózás, stb.). Esetünkben a számlára a kibocsájtó kötelessége feljegyezni:

“A termék értékesítése / a szolgáltatás nyújtása az áfa törvény (esetünkben, most az oktatás) az áfa törvény 85. § (1) j) pontja alapján adómentes.”

Amennyiben ez a kis “irka-firka” elmarad, akkor nem kell csodálkozni, hogy bizony, ezt a kata bevételi értékhatárba számító bevételek közé sorolják.

Természetesen, a “Kisadózó” megjelölés se maradjon le a számláról!

Magyarázat az áfakulcsokhoz:

Valóban nincs olyan áfakulcs, hogy 0%! Hivatalosan így hangzik az adókulcsok “összefoglalása”:

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 82. § (1) bekezdésében foglalt főszabály szerint a termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások után fizetendő áfa általános mértéke az adó alapjának 27 százaléka. Kivételt jelentenek az Áfa tv. 3. és 3/A. számú mellékletében szerepelő termékértékesítések, szolgáltatásnyújtások, amelyek az Áfa tv. 82. § (2) és (3) bekezdése alapján 5, illetőleg 18 százalékos adómérték alá esnek.
Az Áfa tv. 85-87. §-ai alapján a tevékenység közérdekű vagy egyéb sajátos jellegére tekintettel adómentesek a fenti jogszabályhelyekben felsorolt termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások.

Címke