Adózás rendjeCégügyekÚtmutató, segédlet

Ügykezelő hozzáadása a Cégkapuhoz (segédlet)

2019. január 01-től kötelező!

2019. január 01-től a NAV is belép azon szervezetek sorába, amelyek a hivatalos ügyeket a Cégkapu szolgáltatáson keresztül köteles végezni.

Emlékeztetőül: A gazdálkodó és egyéb szervezetek számára 2018. január 01-től kötelező a Cégkapu használata. 2017. augusztus 31-ig volt kötelező a Cégkapun történő regisztráció, továbbá – az illetékesek hivatalos tájékoztatása szerint – a hivatalos és kötelező használatig, 2018. január 01-ig történő regisztrációt az augusztusi időpontot követően nem büntetik.
A Cégkapu segítségével kettévált a Személyi Ügyfélkapu, és a cégek “hivatalos Ügyfélkapuja”; a hivatalok a Cégkapun leveleznek az érdekeltekkel, sokkal kevesebb papírra van szükség, az idézések, végzések, határozatok, jegyzőkönyvek, kérelmek, stb. a Cégkapura érkeznek, nem a postás kézbesíti.

A NAV 2018. december 31-ig kapott “felmentést”, átállási időt a Cégkapu használata alól, és a napokban meg is történt a bejelentés: a NAV 2019. január 1-től kizárólag a Cégkapu szolgáltatáson keresztül kommunikál a gazdálkodó szervezetekkel.

Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? 2019. január 01-től bármilyen NAV-nak szóló bevallást, önellenőrzést, kérelmet, ügyiratot, stb. kizárólag a Cégkapun keresztül lehet beküldeni, kizárólag a CÉGKAPU ÜGYKEZELŐ által!

Magyarán szólva, nem kell csodálkozni azon, ha a gazdálkodó szervezetek az alábbi tartalmú levelet kapnak könyvelőjüktől:

Tisztelt Ügyfelünk!
Kedves Partnerünk!

Kérem, hogy  még  ebben az évben  a  vállalkozás cégkapujában  ügykezelőként bejegyeztetni szíveskedjenek.

2019 január 1-től  csak és kizárólag  a Cégkapun keresztül lesz a cég könyvelőjének lehetősége az elektronikus ügyintézésre, bevallásokat, kérelmeket, stb. benyújtani.

Az adatok, amelyekre szükség lesz:………

Ezt a műveletet legkésőbb 2018. december 31-ig el kell elvégezni ahhoz, hogy 2019. január 01-tőé egyáltalán elvégezhetőek lehessenek a feladatok.

Tisztelettel felkérjük, hogy az Ügykezelői hozzárendelést legkésőbb 2018. ……….-ig szíveskedjen a cégképviseletre jogosult személy elvégezni. Amennyiben a jelzett időpontig ez nem történne meg, a közöttünk fennálló szerződést súlyos szerződésszegés indokkal felmondjuk.

Technikai segítséget a Cégkapuval kapcsolatban a NAV zöldszámán lehet kérni  (1818 – 1.2 menűpont)

Amennyiben megbízást adnak az ügykezelőként történő feladat elvégzésére, azt ………….. Ft + áfa/ügykezelő díjazásért vállaljuk.

Tisztelettel…

A továbbiakban lépésről-lépésre bemutatjuk, hogy miképpen kell felvenni a könyvelőt (vagy bárki mást) a Cégkapu szolgáltatásba ügykezelőként:

1. Nyissuk meg a kedvenc böngészőnket (Mozilla Firefox, vagy Google Chrome böngészőket ajánljuk erősen), és írjuk be a címsorba: https://tarhely.gov.hu a szemfülesebbek akár rá is kattinthatnak erre a hivatkozásra, a böngésző a célhelyre repíti őket. 🙂
A belépés a Tárhelyszolgáltatás (Ügyfélkapus) felhasználói névvel és jelszóval történik.

ugykezelo-felvitele-konyvelozona-utmutato-0

ugykezelo-felvitele-konyvelozona-utmutato-1

2. Ha bejutottunk a tárhelyünkre, akkor a jobb felső részen látható “BEÁLLÍTÁSOK” feliratra kell kattintani a további műveletek elvégzéséhez

ugykezelo-felvitele-konyvelozona-utmutato-01

3. A megjelenő képernyőn a Cégkapu adminisztráció részen látható a szervezet hosszú neve, kattintsunk rá.

4. A következő felületen (Tárhely adminisztráció) az ÜGYKEZELŐK résznél kattintsunk a ÚJ HOZZÁADÁSA feliratra:

5. Ezen a részen kell megadni értelemszerűen az ügykezelő személyes adatait, majd a “Nem vagyok robot” felirat előtt látható jelölőnégyzetbe kattintani. Ha a “spam-elhárító” úgy dönt, akkor hajtsuk végre a kapott feladatokat is. 😉
Ha végeztünk, nézzük át mégegyszer, alaposan az adatokat, majd kattintsunk a HOZZÁRENDEL feliratra.

6. Ha végeztünk a hozzárendeléssel, akkor a frissen hozzárendelt “áldozatunk” nevét az Ügykezelők között fogjuk látni. (Ha ügykezelőt szeretnénk törölni, mert pl. kilépett a cégtől az illető, akkor ugyanezt az utat kell megtennünk (persze, adatkitöltés nélkül), és a ‘szemetes’-jelre kattintva egyszerűen eltávolíthatjuk az Ügykezelőt a listáról)

A kijelentkezés már a szokásos módon történik. A rendszer nem sokat vacakol; mire megnézi az ügykezelő a Tárhelyét, már be is fűzi a tárhelyére az adott céget.

Erősen hangsúlyozzuk, hogy sem a Cégkaput, sem az egyéb hasonló szolgáltatást nem a könyvelők találták ki saját szórakoztatásukra, így – értelemszerűen – a Cégkapu ügykezelők rögzítése sem a könyvelők feladata!

A könyvelőket meg lehet kérni, hogy segítsenek (ha valaki az alapos, képpel szemléltetett leírás segítségével sem tudja elvégezni a kijelölést), de nem szabad elfelejteni, hogy az idejüket ők sem lopkodják, ezért joggal kérhetnek díjazást. Természetesen, a díjazás minden könyvelőnél eltérő lehet, és egyedi megállapodás kérdése.

Felhívjuk nyomatékkal minden érdekelt szervezet figyelmét arra, ha nincs cégkapu regisztráció és ügykezelő kijelölés, akkor 2019. január 01-től nincs kommunikációs lehetőség a NAV-val, nem fognak bemenni a bevallások sem – ezt pedig, feltehetően, egyetlen felelősen gondolkodó könyvelő sem fogja megengedni magának, azaz a szolgáltatási szerződés megszűnhet, mert a feltételek ellehetetlenülnek!

 

Továbbiak

Kapcsolódó bejegyzések

ozzászólás

  1. Tisztelt AdózónaKÖNYVELŐZÓNA (szerk.jav.)!

    Azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan tudom visszavonni az ügykezelői státuszt egyes volt ügyfeleim/cégek esetében. Az EGYKE vissza lett vonva, de a tárhelyen a leveleit még látom.

    Előre is köszönöm válaszukat!

    Eszti

    1. Kedves Csík Eszter Úrhölgy!
      Kedves Eszter!

      Elsőként: elnézését kérjük, nem szokásunk, de most muszáj volt belejavítani az írásába; mi a KÖNYVELŐZÓNA vagyunk, nem az Adózóna. 😀 😀

      Ami a kérdésére adott válaszunkat illeti: Ügykezelői státusz visszavonására a Cégkapumegbízott jogosult, önmagát nem tudja törölni a rendszerből. Írjon egy levelet az új Cégkapu megbízottnak, és kérje a törlést.
      (Ha nagyon idegesíti a kérdés, vagy nagyon húzódik a procedúra, akkor tegyen az email címére egy átirányítást: ha a feladó = Cégkapuval, vagy atartalmazza xyz cég nevét, akkor a beérkező levelet küldje tovább az illetékes címre. Ha nem reagálnak, akkor írhat levelet a Belügyminisztériumba, kérve az adateltávolítást.

  2. Tisztelt Könyvelőzóna!

    A képesítéshez kötött tevékenységek listájátban a 7420-as számú fényképészethez kell képesítés, viszont a lista szerint a 742003-as fotóriporteri szolgáltatáshoz nem szükséges. Tehát ha nincs okj-s, illetve egyéb képesítésem, akkor a fotóriporteri szolgáltatást felvehetem a tevékenységi listámra?
    Válaszát előre is köszönöm.

    1. Tisztelt Mudri László Úr!

      Köszönjük szépen, hogy kérdésével megtisztelt bennünket!

      Igen, a különbséget jól látja.
      Ha a kérdése arra irányult, hogy az egyéni vállalkozó a képesítéshez nem kötött tevékenységeket felveheti-e a tevékenységi körébe, akkor a válaszunk egyértelműen: igen, bármennyit felvehet.

      Az már egy másik történet, és annak részleteit a könyvelőjével kell (és nagyon is célszerű) egyeztetni, hogy milyen össz-tevékenységhez akarja ezt a listára venni, mit fog/mit szeretne számlázni a jövőbeni partnerének, és ahhoz elegendő, megfelelő-e a választott tevékenység, és a hozzá előírt képesítés.
      ÖVTJ 742003 Fotóriporteri szolgáltatás
      Ebbe a tételbe tartozik:
      – a sajtófotózás
      – a fotóriporteri tevékenység

      Eléggé szűkös az a mezsgye, amin járkálni lehet, különösen, ha megnézi a KSH besorolásnál az ÖVTJ 742001 és 742002 tartalmi meghatározását (ehhez az utóbbi kettőhöz már kell a képesítés!).

      Figyelmébe ajánlunk egy írást, ami a könyvelőjének, és önnek is inspirációt adhat: https://qubit.hu/2018/09/10/fotozgatunk-videozgatunk-muveszkem-hat-a-vasutbiztonsaggal-hogy-allunk

  3. Kedves Könyvelőzóna,

    Eddig a Ti leírásotok alapján állítottuk be a cégkapu megbízottakat, ill. üf.nek is átküldtük, hogy ez alapján be tud minket állítani. DE megint változott a KÜA rendszer, és nem jövök rá, hogy akkor most hol is tudnám beállítani a cégkapu megbízottat 🙁 Tudnátok ebben nekem segíteni?
    Köszönettel, Zsanett

      1. Én kérek elnézést ezt a hibát többet nem követem el! 🙂 Puszi! 😀

  4. Hah, koszi! Mar epp agyfaszt kaptam, mert nyolcadszorra kattintgattam korbe a cegkapu.gov.hu oldalrol kiindulva, es sehol nem talaltam az ugykezelo hozzaadasat. (Meg a tarhelyre is beneztem, de mivel ott sem lattam semmi cegkapu neven futo funkciot…)

    Megdobbento, hogy milyen dilettans banda fejleszti ezeket a rendszereket. Es elkeserito is.

  5. Tisztelt Könyvelőzóna!
    Könyvelő ügykezelőként történő hozzáadásakor: amennyiben a cégben közös/kettős aláírás van, és a cégkapu megbízott az egyik aláíró, akkor szükség van a könyvelő regisztrációja mellett egy cégvezetők által aláírt meghatalmazásra is, amelyben a könyvelőt erre a feladatra és a hozzáférésre meghatalmazzák?
    Előre is köszönöm a válaszukat!

    1. Kedves Molnár Mónika!

      A teljes folyamat elektronikusan zajlik, így egyéb írásbeliségre nincs előírás.

      A meghatalmazott (így a könyvelő is) mindig a cégképviseletre jogosult személlyel köt megállapodást, és amennyiben ez az aláírási jog valamihez kötött, korlátozott, akkor mindenféle megállapodás érvényességének is ugyanez lesz a feltétele.

      Elektronikus út ide, vagy oda, a könyvelő (de minden más ügykörre meghatalmazott is) jól teszi, ha a lehető legszélesebb körben, írásban állapodnak meg arról, hogy kinek, mikor, hogyan miképpen van joga és kötelessége.

      1. Köszönöm a gyors választ! Ezek szerint a cégkapu megbízott simán hozzárendelheti a könyvelőt ügyekezelőként és ezzel már működnie is kellene.
        Már csak azt nem értem, hogy hogyan lehetséges, hogy a könyvelő nem kapott a cégkapu hozzárendeléséről tájékoztató e-mailt, illetve nem is látja a cégkapus hozzáférését?
        Mindenesetre most már rákérdeztem a KAÜ-s kapcsolattartóknál is..

  6. Szép napot!
    Valójában az a helyzet, hogy a NAV be fogja fogadni a bevallásokat az eddigi módon is, ha van egyke, mivel eléggé kiforratlan még ez a rendszer … új EGYKE nem adható be, de a már meglévők működnek majd

    1. Kedves Mátrai Ágnes Úrhölgy!

      Valójában nekünk is hasonló információink vannak, bár van olyan vélemény is, hogy a NAV ezen majdani gyakorlata – tulajdonképpen – jogszabálysértő.

      Egyik oldalról javasoljuk az ügykezelők létrehozását, mert az ördög nem alszik, hátha jogszabálykövetőkké válnak ez ügyben 🙂
      Továbbá, a másik oldalról azért is érdemes/lehet létrehozni, mert vannak más ügyek is, olyanok, amik nem tartoznak a könyvelőkre, könyvelőkhöz (pl. peres iratok, cégbírósági iratok, gyógyszerrendelések, stb.)

"Vissza a tetejére" gomb