• Adó | Járulék | Illeték
    Minimálbér 2025, Garantált bérminimum 2025

    Minimálbér 2025, garantált bérminimum 2025 (szakmunkás bérminimum 2025, diplomás minimálbér 2025, szakképzett minimálbér 2025)

    A Magyar Közlöny 2024. évi 127. számában, a 9.154. oldalon, megjelent a Kormány 394/2024. (XII. 12.) Korm. számú rendelete a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról a 2025-ös évre vonatkozóan. A rendelkezést (illetőleg azok túlnyomó többségét) 2025. január hónapra járó munkabérek megállapításától kell alkalmazni először (3. §)! A rendelet előírásait táblázatba foglaltuk, majd az egyszerűsített foglalkoztatottakra vonatkozó előírásokat alkalmazva kiszámítottuk az egyszerűsített foglalkoztatás (alkalmi munka) 2025. évi minimálbért, garantált bérminimumait: FIGYELEM! Majd 2025. január 01-ét követően változik a minimálbéres alkalmi munkavállalók mentesített keretösszege (vagyis az a napi jövedelem, ameddig nem kell szja-t fizetniük), az év első napján érvényes napi minimálbér 130 %-a, vagyis 17.394,- Ft/nap összegre emelkedik, illetőleg a garantált bérminimumos alkalmi munkavállalók mentesített keretösszege 20.852,- Ft/nap (az év első napján érvényes napi garantált bérminimum 130 %-a). (A mentesített keretösszegek kiszámítása során a 2010. évi LXXV. törvény az egyszerűsített foglalkoztatásról 9. § (2) bekezdését kell alkalmazni.) (Az egyes foglalkoztatási formákat az Efo. tv. tartalmazza, két nagy csoportja van az egyszerűsített foglalkoztatásnak: a mezőgazdasági és a turisztikai idénymunka (vagy szezonális munka), valamint az alkalmi munka. Mi a táblázatunkat a nálunk előforduló gyakoribb egyszerűsített foglalkoztatásra állítottuk össze, annak korlátozásait figyelembe véve.) A maximálisan kifizethető napi munkabér összege a minimálbér…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Authentikátook tömege

    Az autentikátorok helyes működésének alappillére az időszinkronizálás!

    “Világ authenticatorai Magyarországra figyeljetek!” – mondhatnánk némi túlzással, bár, nem is olyan biztos, hogy túlságosan tévednénk, amikor arra célzunk, hogy rohadtul kevés időt hagytak arra, hogy az országunk népét “átkényszerítsék” a biztonságosnak ígérkező authenticátorok világába. Könyvelőirodákban, családoknál otthoni hálózaton, távoli asztalon, közösségi munkahelyeken nem ritka dolog, hogy minden számítógépen/eszközön fut valamilyen (kedvenc) authenticator, és egyszer csak azt vesszük észre, hogy az egyik gép nem ugyanazt a kódot adja ki magából, mint a főnökasszony mobilja, vagy mint a másik 3 számítógép, avagy a szerverünk. Az is izgalomra adhat majd okot, ha ugyan pontos az eszközünk órája, csak éppen a téli-nyári időszámítás váltás automatizmusa nincs bekapcsolva… Mi az a kétfaktoros azonosítás? Nagyon egyszerűen: egy alkalmazás (mint pl. az ENTE AUTH) által percenként* fél percenként, azaz 30 másodpercenként [megoldástól függően akár 10-30 másodperc között] generált, 6 számjegyű kód, amelyet az adott felületre történő belépéskor a felhasználónevünk és a hozzátartozó jelszavunk beírását követően még be kell írni a megfelelő mezőbe a belépéshez. (* Köszönet Kiss Ferenc olvasónknak, kollégánknak, aki felhívta a figyelmet arra, hogy a generálás nem percenként történik.) Ez a kétfaktoros azonosítás (2FA) védelmet nyújt céges és magánrendszereinknek. De van egy (nem is annyira ) apró csapda, amiről érdemes tudni! Mire kell figyelni?…

    Többet olvasni...
  • Gondolatkarcok
    Elszabaduló árak 2024

    A könyvelő is a piacról vásárol

    A napokban mesélte az egyik könyvelő ismerősöm, hogy miután kiküldte az árajánlatát az ügyfeleinek a 2025-ös díjakról, az egyik ügyfele éktelen haraggal hívta fel, hogy mit képzel magáról, már így is többet fizet, mint amennyit megérdemelne. Szerintem ezt már sok könyvelő átélte, aki nem az nagyon szerencsés. Szomorú, hogy még mindig sok vállalkozó a szükséges rossznak gondol minket, és azt hiszi, hogy fillérekért állunk a rendelkezésére, könyvelünk, figyelünk a határidős kötelezettségeire, intézzük az ügyeit és még képezzük is magunkat, mert a változásokkal lépést kell tartani. Felsorolni is nehéz lenne, hogy mennyi mindent csinálunk. Tudom nagyon jól, hogy azért gondolják ezt, mert a munkánk nagy része láthatatlan az ügyfeleinknek. Ez nem olyan, mint amikor elromlott valami és elviszik a szerelőhöz, az pedig visszaadja működőképes állapotban. Azt látják, a mi munkánkat viszont nem, vagy csak egy részét. Az is egy mérce, ha nem lát mindent. Mert akkor nem kapott felszólítást, nem bírságolták meg és nem zaklatja mindenféle hatóság, hogy itt ez hiányzik, ott pedig az hiányzik, tehát a könyvelő valószínűleg jól végzi a dolgát. Nem látják, hogy mennyit dolgozunk, hogy még most is az asztal mellett ülünk, hogy sokszor hétvégén és az ünnepnapokon is dolgozunk, hogy ha néhány nap szabadságra megyünk, akkor…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Meghatalmazások a könyvelők részére

    Meghatalmazások a Könyvelők részére

    A leggyakoribb kérdés a Könyvelők felé az ÜGYFÉLKAPU+ kapcsán: Hogy tud bejelentkezni a könyvelőm az ügyfélkapumba, ha megszűnik a régi ügyfélkapus belépés? Válasz: Meghatalmazással! Az elektronikusan intézhető ügyekre meghatalmazást kell adni a könyvelőnek, aki így a saját ügyfélkapuján keresztül tudja intézni a vállalkozás ügyeit. Ez a szabályos eljárás. [Van néhány ügy, amire sajnos nincs még meghatalmazás, ilyen például az egyéni vállalkozók webes ügysegéden intézhető ügyei (adatváltozások, vállalkozás indítás, szünetelés és megszűnés), de a leggyakoribb ügyekre, mint például a bevallások és bejelentések beküldésére, a folyószámlák lekérdezésére és az egészségbiztosítási ellátások igénylésére van meghatalmazás.] Hol és hogyan lehet a könyvelőnek meghatalmazása? NAV meghatalmazás: A https://onya.nav.gov.hu felületen ügyfélkapus belépést követően a bal oldali függőleges menüsorban új nyomtatvány → meghatalmazások → UJEGYKE nyomtatvány kiválasztásával. A kitöltés és a beküldés is elektronikusan történik. A nyomtatvány pár perc alatt kitölthető, nyomtatni nem kell. Ha a meghatalmazó indítja, akkor a könyvelőnek nem kell elfogadnia, de ha a könyvelő, mint meghatalmazott indítja, akkor az ügyfél jóváhagyása szükséges ahhoz, hogy érvényes legyen a meghatalmazás. Kiválasztható, hogy csak egyes ügyekre legyen érvényes, vagy pedig minden NAV-os ügyre. A feldolgozás gyorsan történik, a legtöbb esetben egy órán belül már érvényes a meghatalmazás. A visszavonást bármelyik fél kezdeményezheti, ami ugyanezen a portálon…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Építőipari tervezői-kivitelezői kötelező felelősségbiztosítás

    Építőiparban kötelező biztosítás 2025.01.15-től

    Szerkesztői megjegyzés: Nagy Andi kolléganőnk minapi, Facebookon tett, megjegyzésével egyetértve kiegészítjük írásunkat az alábbiakkal [2024.12.08 14:00-kor]: “191/2009. (IX.15.) Korm.rendelet 21/B. §. (1) pontja alapján “A vállalkozó kivitelező az általa vállalt építőipari kivitelezési tevékenység körében okozott kár megtérítésére köteles felelősségbiztosítási szerződést kötni.“ Viszont… a kivitelezői tevékenység fogalmát nem ez a rendelet szabályozza, hanem a 2023. évi C. törvény (Méptv.)16. §. 37. építőipari kivitelezési tevékenység: az építési BERUHÁZÁS (!!!!) megvalósítása keretében végzett építési tevékenységek összessége; Fentiek alapján nyilvánvalónak tűnik, hogy ha valaki Mari néninél megszereli a villanyt, vagy kifesti Józsi bácsi szobáját, annak továbbra sem kötelező a felelősségbiztosítás, mivel ezek a munkák NEM MINŐSÜLNEK építési beruházásnak. Jó lenne megvárni egy részletes tájékoztatást, mielőtt még ezt a terhet (feleslegesen) az ügyfeleink nyakába toljuk.” [Nagy Andi gondolatai] Építőiparban dolgozol? Ez nagyon fontos! 2025. 01. 15-től egy új jogszabály miatt kötelező tervezői és kivitelezői felelősségbiztosítással kell rendelkeznie MINDEN építészeti-műszaki tervezési tevékenységet végző vállalkozásnak és építőipari kivitelezési tevékenységet folytató vállalkozásnak, amennyiben a szakmáját gyakorolni akarja! 🤔 A 191/2009. (IX. 15.) kormányrendelet alapján lehet, hogy a cégednek vagy vállalkozásodnak rendelkeznie kell ezzel a biztosítással! Ilyen típusú biztosítás hiányában NEM végezhetnek ilyen tevékenységet! Kik érintettek az új tervezői és kivitelezői felelősségbiztosítás kapcsán? Építőipari kivitelezésnek minősül a TEÁOR 41.20…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Burn out - a kiégés

    2025 – Kiégés helyett

    Valamikor az adócampus hajnalán lenyomtunk egy burnout workshopot, mert könyvelőként már akkor is félig üres volt a pohár. Azóta más lett a stressz SI mértékegysége, meg a decemberi extra feladatok (feltöltési kötelezettség emléke örökre a szívünkben él) sem terhelik a mindennapokat. Mégsem érzem azt, hogy a mentális állóképességünk erre a maratonra készült, amit a tavalyi évben lenyomtunk. Apró lépésekben A COVID csúnyán átrajzolta az értékrendünket. Mégis olyan hibákat követünk el, mintha nem darált volna le bennünket az akadozó zoom meetingtől, a az éjszaka megjelenő rendeleteken át, a kényszerű digitalizációig terjedő rémálom. Most sem gondoljuk át, vagy nem törődünk vele, hogy már reggel azért vagyunk fáradtak, mert a szociális életünk facebook/insta/tiktok mélységű és ezért alvást/evést/sportot is be tudunk áldozni. A fáradságra fogjuk a teljesítmény csökkenését, az elvesző motivációt, meg alap skillként a borús életérzést. Ha mégis tudunk, akarunk mély levegőt venni, ha nem csak póló/bögre/sírfelirat lesz a holnaptól másképp csinálom, akkor legyen kiinduló pont mondjuk ez a könyv. Ha már van időnk olvasni (hangoskönyvben is van, csak szólok), akkor ebből az énidőből csináljunk rendszert. A munkaidőnk –tól –ig tartson (home office esetében ez még fontosabb), némítsuk/időzítsük az üzleti email/sms/telefon/ messenger csatornákat. Na meg: Tervezzünk és rangsoroljunk A könyvelői munka határidőkről szól.…

    Többet olvasni...
  • Adó | Járulék | Illeték
    Tüntetés az adók miatt Budapesten, 2022-ben foto: Reuters

    A sávos helyi iparűzési adóról

    A helyi iparűzési adóban – 2023-tól – a hagyományos adómegállapítási mód mellett, csupán egyféle egyszerűsített adó választható. Megszűnt a 80%-os szabály, a kata adóalanyok 2,5 millió Ft adóalap alapján meghatározott adója, és az átalányadózók átalányadó-alap 120%-ában meghatározott egyszerűsített adóalap meghatározási szabálya. Megmaradt viszont a kivások egyszerűsített adóalap-megállapítása, vagyis ők választhatják azt, hogy a kiva-alap 1,2-szerese után fizetik meg a hipát. Ezt a választást a tárgyévről beadandó bevallásban (vagyis a következő év 05.31-ig) érvényesíthetik. Az adóalap egyszerűsített megállapítását az a vállalkozó (kisvállalkozó) választhatja, akinek a nettó árbevétele nem haladja meg éves szinten a: – 25 millió Ft-ot, – szja törvény szerint kizárólag kiskereskedelmet végző átalányadózó esetén a 120 millió Ft-ot. 12 hónapnál rövidebb adóév esetén napi arányosítással 12 hónapra számítva időarányosan kell kiszámolni a bevételt. Az adó alapja önkormányzatonként: A vállalkozó székhelyére és telephelyére jutó adóalap településenként. Ha ezt az egyszerűsített adómegállapítást alkalmazzuk , akkor az adót a székhelyünkön is és a telephelyünkön is meg kell fizetni. Ezen esetben érdemes kiszámolni a normál adómegállapítási módot is. – 2,5 millió forint, ha a vállalkozó bevétele a 12 millió forintot nem haladja meg, azaz a fizetendő HIPA (HIPA = helyi iparűzési adó) teljes adóévre 50.000.- Ft. Ebben az esetben a fizetendő HIPA előleg május 05.31-ig…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Kétlépcsős hitelesítőalkalmazás (2FA Authenticator) használatának szükségessége

    Authentikátorság – még mindig az Ügyfélkapu+

    Kedves Bajtársnéim és Bajtársaim! Kedves Ügyfeleink, Barátaink! Soha ne mondja senki azt, hogy ez, vagy az, avagy emez, meg amaz a program, alkalmazás, bővítmény, vagy éppenséggel böngésző, vagy kalkulátor a létező legjobb, és a többi meg egy rakás trombitanyálat sem ér! A mai világban – teljességgel hihető – van mindenre megoldás, van közöttük kitűnő, kiváló, nagyon jó, jó, közepes, “hát ez még elmegy”, no, meg nagyon sz(aha)r(a). Ahogyan azt mondani szokták: “Az úton még poroszkál / Nemde néhány korosztály! / A réten mindenki talál virágot,…” – és így van ez az Authenticatorokkal is (na, meg a Firefox vs. Chrome vs. Edge vs. Safari vs. Opera vs. satöbbi esetben is, meg még sok minden más munkaeszközünkkel is…). A nemrégiben tettük közzé gondolatainkat az Ügyfélkapus belépés változása, az ÜGYFÉLKAPU+ címmel, ahol azt igyekeztünk ecsetelni, hogy az Ügyfélkapu-s bejelentkezés 2025.01.16-val ÜGYFÉLKAPU+ módra változik (később már a DÁP-alkalmazás lesz a nyerő – de mindenről a maga idejében!), aminek – a saját szempontunkból, úgyis , mint gyarló ember – az a lényege, hogy az az eddigi felhasználói név – jelszópáros mellé kell még egy kód, amit a belépéshez meg kell adni. Vajon, találkozott-e már valaki a kétlépcsős hitelesítéssel? A válasz: szinte egészen bizonyosan, legalábbis azok,…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    ÜGYFÉLKAPU+ a KÖNYVELŐZÓNA oldalon 1. rész

    Ügyfélkapus belépés változása, az ÜGYFÉLKAPU+

    Senki ne kérdezze, hogy miért ez az érdekes időpont! A lényeg (eddig még úgy van), hogy 2025. január 16-án csiki-csuki az ÜGYFÉLKAPU-belépés, és kinyit az ÜGYFÉLKAPU+, aztán kb. 1 év múlva a DÁP (Digitális Állampolgárság mobilalkalmazás lesz a nyerő! Bárki elhiheti nekünk: sem a belépés módjának megváltoztatását, sem a szokatlan, illogikus változtatási időpontot nem a könyvelők kérték! Annyira nem, hogy meg sem kérdezték a szakmát – a könyvvizsgálókat, adótanácsadókat, pénzügyeseket, számviteleseket, könyvelőket, stb. Nagyon rossz szokás szerint ezt is erőből lenyomják a torkunkon, amivel legnagyobb bajunk az, hogy nem hagynak elegendő időt az embereknek a tanulásra, és megint a könyvelők lesznek a malomkövek között… 🙁 Őszintén szólva azonban nem kell annyira berosálni; nem egy nagyon bonyolult dolog alapvetően, nem egy agysebészet, csak – egyenlőre – az országos digitalizációs analfabetizmus árnyékában tűnik megugorhatatlan kényszermunkának. Az tagadhatatlan tény, hogy az emberek többsége nagyon nem szereti, ha a komfortzónájából bárki/bármi is kibillenti, és ez akkor is igaz, ha az – valamilyen módon – mégiscsak az ő érdekében történik. Nade, hogy csapjunk a lovak közé; mi az ÜGYFÉLKAPU+? Miért és hogyan működik? Ennyi idő elteltével az Ügyfélkaput nem kell már bemutatni az emberek többségének; tudják, hogy van, meg létezik, és többnyire használják is. “2005.…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Főnix madárként támad fel a KÖNYVELŐZÓNA!

    Feltámadunk, mint a Főnixmadár

    “A főnix gyönyörű vörös-arany tollazatú hím madár, mely élete végén fahéj-ágacskákból fészket épít, meggyújtja, és vele együtt porrá ég. A hamvakból ezután egy új, fiatal főnix születik, amely bebalzsamozza az öreg főnix maradványait egy mirhából készült tojásba, és eltemeti Héliopoliszban, a „nap városában”.” [Wikipédia] Könyvelőnek lenni – különösen manapság – nemcsak egy csodálatos szakmát jelent, hanem pezsgést, tudást, tapasztalatszerzést, jogot, pénzügyet, közgazdaságtant, pszichológiát, stratégiát, és még sorolhatnánk, hogy mennyi mindent, de leginkább kihívást és életformát! Nem azokra a könyvelőkre gondolunk itt elsősorban, akik a nagyvállalatoknál, a multiknál, vagy a közepes méretű szervezeteknél, alkalmazotti állományban dolgoznak (és nekik is tisztelet!), hanem – elsősorban – a vállalkozó könyvelőkre. Ahogyan azt szoktuk volt mondani: “Amivel a könyvelők még nem találkoztak, az a Földön nem is létezik!” 🙂 Említettük az előbb a “nagyokat”; ők könnyebben veszik azokat az akadályokat, amelyet a magyar adórendszer szerteágazó, mindenben aprólékoskodó, “gyanúsítgató” rendszere támaszt az adózókkal szemben. Mögöttük szakemberek és erőforrások tömkelege áll, akiknek csak és kizárólag az a dolguk, hogy a profit érdekében minden akadályt elhárítsanak. Ha nem sikerül a réven, akkor behozzák a vámon – végső soron, adott estben, a milliós büntetéseket majd valahogy megfizetik a vásárlók… 🙁 De, mi van a “kicsikkel”? Rájuk ugyanúgy vonatkoznak a…

    Többet olvasni...
"Vissza a tetejére" gomb