A leggyakoribb kérdés a Könyvelők felé az ÜGYFÉLKAPU+ kapcsán:
Hogy tud bejelentkezni a könyvelőm az ügyfélkapumba, ha megszűnik a régi ügyfélkapus belépés?
Válasz:
Meghatalmazással!
Az elektronikusan intézhető ügyekre meghatalmazást kell adni a könyvelőnek, aki így a saját ügyfélkapuján keresztül tudja intézni a vállalkozás ügyeit. Ez a szabályos eljárás.
[Van néhány ügy, amire sajnos nincs még meghatalmazás, ilyen például az egyéni vállalkozók webes ügysegéden intézhető ügyei (adatváltozások, vállalkozás indítás, szünetelés és megszűnés), de a leggyakoribb ügyekre, mint például a bevallások és bejelentések beküldésére, a folyószámlák lekérdezésére és az egészségbiztosítási ellátások igénylésére van meghatalmazás.]
Hol és hogyan lehet a könyvelőnek meghatalmazása?
NAV meghatalmazás:
A https://onya.nav.gov.hu felületen ügyfélkapus belépést követően a bal oldali függőleges menüsorban új nyomtatvány → meghatalmazások → UJEGYKE nyomtatvány kiválasztásával. A kitöltés és a beküldés is elektronikusan történik. A nyomtatvány pár perc alatt kitölthető, nyomtatni nem kell.
Ha a meghatalmazó indítja, akkor a könyvelőnek nem kell elfogadnia, de ha a könyvelő, mint meghatalmazott indítja, akkor az ügyfél jóváhagyása szükséges ahhoz, hogy érvényes legyen a meghatalmazás. Kiválasztható, hogy csak egyes ügyekre legyen érvényes, vagy pedig minden NAV-os ügyre.
A feldolgozás gyorsan történik, a legtöbb esetben egy órán belül már érvényes a meghatalmazás.
A visszavonást bármelyik fél kezdeményezheti, ami ugyanezen a portálon történik, ugyanezen a nyomtatványon.
Meghatalmazás egészségbiztosítási ügyekre (pénzbeli ellátások):
A https://rendelkezes.gov.hu felületen ügyfélkapus belépést követően tudunk meghatalmazást készíteni. A felső keresősávba írjuk be, hogy „táppénz”, majd a megjelenő találatokból válasszuk ki az egészségbiztosítási ügyeket.
Amennyiben cégként, vagy egyéni vállalkozóként vagyunk meghatalmazók vagy meghatalmazottak, a továbblépés előtt szervezet azonosítás szükséges. (név alatt kék színű „szervezet azonosítás” gomb). Ezután kiválasztható, hogy meghatalmazóként vagy meghatalmazottként kívánjuk létrehozni a meghatalmazást és az is, hogy szervezetként, vagy pedig természetes személyként vagyunk meghatalmazók, vagy meghatalmazottak. A továbbiak szerintem egyértelműek lesznek. Pár kattintással létrehozható a meghatalmazás, nyomtatni nem kell.
Amikor ez készen van, be kell lépnie a felületre a meghatalmazónak vagy a meghatalmazottnak is, aki a jóváhagyásra váró rendelkezések menüpontba belépve jóváhagyja a meghatalmazást. Ha cég vagy egyéni vállalkozó a meghatalmazó/meghatalmazott, akkor a belépést követően ne feledkezzen meg a szervezeti azonosításról, mert csak az azonosítást követően fogja látni a jóváhagyásra váró rendelkezést.
A kapott visszaigazolást mentsük el, mert az ügyintézésnél a nyomtatványok kitöltése során szükség lesz a rendelkezés azonosítóra.
Meghatalmazás önkormányzati adóügyekhez
Az összes meghatalmazás közül számomra ez a legkörülményesebb és a legbonyolultabb (Nem csak számodra – szerk.). Szerencsejáték. Sokszor mondtam már, hogy előbb lesz lottó ötösöm, minthogy elérjem végre azt, hogy minden ügyfelem, minden telephelyéhez egyszerre legyen működő önkormányzati meghatalmazásom.
Hogy miért?
A HIPAMEGH nyomtatvánnyal többször próbálkoztam, de kb. 50%-os lett a végeredmény, mert a legtöbb esetben nem ér célba, hiába írja a NAV, hogy továbbította. Egy ideje már nem is próbálkozom vele.
Az ügyfélportálon készíthető meghatalmazással még nem próbálkoztam, ezért véleményt nem tudok róla írni.
A rendelkezési nyilvántartásban nagyon egyszerű lenne elkészíteni a meghatalmazást, de teljesen felesleges, mert az önkormányzatok nagy többsége nem látja, nem tud vele mit kezdeni vagy azt sem tudják, hogy ilyen is létezik.
Az egyetlen működőképes (?) az önkormányzati portálon készíthető meghatalmazás, de itt sem tudok 100%-os sikerről beszámolni, mert többször is előfordul, hogy még hetek múlva sem él a meghatalmazás.
Az egy dolog és már megszoktuk, már amennyire meg lehet szokni, hogy ennek a portálnak a használata növeli az ősz hajszálak számát, ezáltal a fodrászok forgalmát is, de az felettébb bosszantó, hogy miután végigszenvedjük a nyomtatványt, majd beküldjük, még telefonálgatni kell, vagy pedig újra kell próbálkozni.
Az önkormányzati meghatalmazásoknál fordul elő, hogy időnként valamilyen rejtélyes okból kifolyólag eltűnnek a meghatalmazások. Tegnap még volt meghatalmazásom, ma pedig már nincs. Nagyon bosszantó, ezért kénytelen vagyok mindig megkérni az ügyfeleimet, hogy ha egyenlegközlőt, vagy bármit kapnak az önkormányzatoktól, akkor küldjék el nekem, mert szükségem van rá az egyeztetésekhez.
Az ügyesebbeket már megtanítottam önkormányzati adószámlát is lekérni, de nem ez az ideális állapot.
Az ideális az lenne, ha mindezt én tudnám intézni, akkor amikor szükségem van az adószámlára és nem szegény ügyfeleimet kellene még ezzel is fárasztanom csak azért, mert esetleg azt írja ki ez a csodarendszer, hogy nincs jogosultságom. Pedig kellene lennie, mert volt és senki nem vonta vissza.
Ennek ellenére mindenkit arra bíztatok, hogy próbálkozzon és kérjen meghatalmazást, mert bár az iparűzési adóbevallások beküldhetők a NAV-os meghatalmazással is, de minden más egyéb önkormányzati bejelentéshez és az adószámlák egyeztetéséhez szükséges (lenne) a meghatalmazás.
Én is kitartó próbálkozó vagyok, nem adom fel. 🙂💪