Társadalombiztosítás

Kiegészítés a nők kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségéről 2011-ben

A kérdés fajsúlyának megfelelően, a Baranya megyei Kormányhivatal Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságától megszokott fürgeséggel, percekkel ezelőtt megérkeztek a nők kedvezményes nyugdíjba vonulásával kapcsolatos kérdéseinkre kapott válaszok.

A küldött levelet és a kapott válaszokat szó szerint tesszük közzé – a Nyugdíjigazgatóság válaszát levelünk sorai közé, más színnel jelölve és kiemelve, illesztettük: [Javasoljuk, hogy a nők kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségeiről szóló összefoglaló írásunkat a linket követve olvassák el!]

Baranya megyei Kormányhivatal

Nyugdíjigazgatóság

7623 Pécs, Mártírok útja 12.

Tisztelt Cím!

Figyelemmel kísértük, és több fontos mozzanatkor publikáltuk a nők kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségeiről szóló törvényalkotási folyamatot. Adózási, számviteli és kapcsolódó tevékenységekről szóló ?miniportált? üzemeltetünk, ahol igyekszünk Ügyfeleinknek megfelelő tájékoztatást adni ? közérthető nyelven és ingyen ? a körülöttünk zajló gazdasági eseményekről.

Az egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2010. évi CLXX. törvény ? kihirdetve a Magyar Közlöny 2010. december 30-i 200. számában ? 1. §-a a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 18. §-át (2a)-(2d) bekezdéssel egészítette ki. Ugyanezen közlönyszámban megtalálható a Kormány 354/2010. (XII. 30.) Korm. rendelete a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról szóló 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet módosításáról, valamint a korengedményes nyugdíjba vonulás lehetőségének meghosszabbításáról.

2010. december 31-én reggel megjelent az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság honlapján a közlemény a nők kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségéről.

A három jogforrást összevetve és közéillesztve a jogforrásokban megjelölt törvényi helyek (Tbj és Tbny) szövegét, készítettünk 2011. január 1-én  honlapunkra egy összefoglalót a nők kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségéről 2011-ben.

Ügyfeleink levelei, a honlapon történő hozzászólások alapján maradt két olyan nyitott kérdéskör, amelyre nem tudunk megnyugtató választ találni; olyan kérdéskörök ezek, amelyekkel ? feltehetőleg ? Önökhöz is sokan fognak fordulni (bármennyire korrekt és egyértelmű az ONYF tájékoztatója).

Tisztelettel megkérjük Önöket, hogy az alábbi kérdéseinkre szíveskedjenek választ adni (állásfoglalást(?) adni), úgy, hogy a választ szeretnénk honlapunkon is megjeleníteni:

1.)  A nők kedvezményes nyugdíjba vonulásának feltétele az úgynevezett jogosító idő megszerzése. A jogosító idő 40 év, melyből minimálisan 32 év keresőtevékenységgel szerzett részből és a 40 év mínusz gyerekneveléssel szerzett részből, mely nem lehet több 8 évnél, áll általános esetben. A keresőtevékenységből szerezhető jogviszonyokat tételesen, taxatíve, a Kormányrendelet sorolja fel.

a.) A 40 éves jogosító idő esetén a korkedvezményes munkával töltött korkedvezményes évek figyelembe vehető-e csökkentő tényezőként? Amennyiben igen, úgy melyik részből és miképpen?

korkedvezményes szolgálati idővel rendelkező személy a korhatárt megelőzően annyi évvel korábban válhat nyugdíjra jogosulttá, ahány év korkedvezménnyel rendelkezik. A nők 40 év jogosultsági idő utáni kedvezményes nyugdíjazásakor életkorára tekintet nélkül kerülhet megállapításra az ellátás, így a korkedvezmény az öregségi nyugdíj jogosultságot ekkor nem befolyásolja.

b.) ?Az előírt jogosultsági idő – ha a jogosult a saját háztartásában öt gyermeket nevelt – egy évvel, minden további gyermek esetén további egy-egy évvel, de összesen legfeljebb hét évvel csökken.?

ba.) A maximálisan 7 év a jogosító idő melyik részét csökkenti?

a maximálisan meghatározott 7 év a Tny. 18.§ 2c. bekezdésben előírt jogosító időt (40, 32, 30 év) csökkenti.

bb.) Itt elegendő, ha pl. azért nem dolgozott valamennyi időn keresztül, mert otthon nevelte a gyerekeket? Vagy itt is a gyes, gyed stb. a figyelembe veendő, és az ottani maximális 8 év növelhető? A növelés a minimális 32 év terhére megy?

A Tny.18.§ (2d) bekezdésben foglalt gyermekneveléssel eltöltött időt nyilatkozattal kell igazolni.

2.) A keresőtevékenységgel szerzett jogosító idő Kormányrendeletben történő felsorolásából kimaradt a tanulószerződés alapján szakképző iskolai tanulmányokat folytató tanuló, és

az álláskeresési támogatásban részesülő személy.

a.) Jól értelmezzük, hogy a szakmunkás tanuló évek, szakiskolai évek szolgálati időnek számítanak ugyan, de a jogosító időbe nem számolják bele?

b.) Amennyiben nem jól értelmezzük, akkor melyek azok a szakmunkás- és/vagy szakképző időszakok, amelyek a jogosító idő keresőtevékenységgel szerzett részébe beleszámítanak? Jól gondolkozunk akkor, ha azt mondjuk, hogy azon időszakok beleszámítanak, amikor a szakmunkás tanuló béréből, ösztöndíjából, díjazásából nyugdíjjárulékot vontak?

a jogosító időket kizárólagosan a TnyR. [168/1997 (X.6.)Korm. rendelet] 12.§-a sorolja fel, így a szakmunkástanuló idő, tanulószerződés alapján szakképző iskolai tanulmányok folytatásának ideje, a szakiskolai évek jogosító időt nem képeznek, de szolgálati időként egyébként a Tny., TnyR. rendelkezései szerint elismerhetőek.

Köszönjük szépen előre is szíves, várhatóan gyors válaszukat!

Üdvözlettel:

Könyvelőiroda Pécs aláírás

Köszönjük szépen a Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság Nyugellátási Főosztály osztályvezetőjének válaszait!

Több információ

Kapcsolódó bejegyzések

291ozzászólás

  1. Tisztelt könyvelő iroda kérem legyen kedves előbbi levelemre válaszolni, köszönöm szépen.

    1. Kedves Molnár Mária!

      Miért olyan nagy gond az, ha 16 percen belül nem kap választ szombaton, egy ingyenesen tanácsokat adó honlapról? Miért érzi úgy, hogy sürgetnie kell bennünket? Nem beszélve arról, hogy csak el kellene olvasnia azt az írást, meg a csatlakozó írást, amihez feltette a kérdését, elővenni a papírt ceruzát, és kiszámolni egyszerű összeadással és kivonással azt, amit mi megtettünk most ön helyet. 🙁

  2. 2009 12 31. számolta az éveimet a Nyugdíj biztosítási igazgatóság, részemre ki küldte, az adatokat de nem értem, azt szeretném tudni ha továbbra is folyamatosan dolgozok mikor mehetek, nyugdíjban a 85 éves anyukám ápolásra szorul. nyugdíjjogosultság 12571 nap azaz 34év 161nap … a nők kedvezményes öregségi teljes nyugdíjához figyelembe vehető jogosultsági idő 31év 235 nap kereső tevékenységgel járó vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonyban szerzett jogosultsági idő 29év 298 nap…… 1958 10 19. születem.1973. 08 01.tő van jogviszonyom

    1. Kedves Molnár Mária!

      Az 1958-ban született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 65 év (2023.). Kizárólag csökkentéssel történő előrehozás feltétele 62 év és 183 nap (2020. II. félév ? 2021. I. félév) és minimálisan 37 év szolgálati idő.

      A 34 év 161 nappal az előrehozott öregségi nyugdíjhoz (2020. vagy 2021.) szükséges feltétele nincs meg (37 év kellene, azaz még 2 év és 204 nap 2009.12.31-től) , az életkori feltétel majd kb. 10 év múlva.

      A nők kedvezményes nyugdíjba vonulásához szükséges jogosultsági ideje 31 év 235 nap (azaz a 40 évhez még kell 8 év 130 nap), amelyből 29 év 298 nap keresőtevékenységgel szerzett (a minimális 32 évhez még hiányzik 2 év és 67 nap).
      Összegezve: még a nyugdíjigazgatóság által megadott időponttól számítva 8 év és 130 napot kell biztosítási jogviszonyban (keresőtevékenység) lennie a 40 éves, kedvezményes, teljes öregségi nyugdíjba vonulásához. ? nagyjából 2018-ig.

      Azért valamit nem értünk mi sem: amennyiben önnek 1973.08.01-től van folyamatos jogviszonya, akkor legalább 38 év szolgálati idejének kellene lennie, nem pedig mintegy 36 évnek. Hova tűnt közel 2 éve? Nem írt el valamit?

  3. Tisztelt Könyvelő iroda!

    40 éves munkaviszonyom megállapításra került. Munkáltatómmal megállapodtam, hogy munkavállói felmondással 2011. október 31-ével megszüntetem munkámat. Szeretném megkérdezni felmondó levelemben mit kell írni, mert még nem írtam felmondást.

    Köszönettel: Nagyné

    1. Kedves Nagy Sándorné Marcsi!

      Nem a 40-éves jogosító ideje van meg? Munkaviszony nem egyenlő a jogosító idővel, és nem egyenlő a szolgálati idővel, de a szolgálati idő sem egyenlő a jogosító idővel!!!

      Vagy előrehozott öregségi nyugdíjba kíván vonulni?

  4. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Tegnap véletlenül akadtam az Önök honlapjára és végtelenül megörültem, hogy a mai világban létezik ilyen ingyenes tanácsadói szolgáltatás.Örömmel láttam, hogy milyen gyors és alapos válaszokat adnak a levélíróiknak.
    Ezért gondoltam, hogy én is Önökhöz fordulok a kérdéseimmel.Elnézést kérek, ha kissé hosszú a levelem, de szeretnék minél pontosabb tájékoztatást adni a kérdéseimhez.

    1951.febr.14-n született nő vagyok /2011.02.14-n 60 éves/.1969.június 23-tól kezdődően vagyok folyamatos munkaviszonyban, jelenleg is dolgozom.

    2007.júliusban kértem a szolgálati időm kiszámítását, a határozat szerint 2006.12.31-ig 37 év és 220 nap szolgálati időt szereztem, előre hozott nyugdíjra 2008.február 14.napjától lettem volna jogosult, melyet nem vettem igénybe, folytattam a munkát a mai napig.
    A Munkáltatómmal megbeszélve még ebben az évben megszüntetném a munkaviszonyomat, majd nyugdíjasként tovább foglalkoztatnának.
    Esetemben a szolgálati idő azonos lehet a jogosultsági idővel?
    – két gyermekem van 1972.febr. és 1977.aug.között voltam gyesen
    munkaviszony alatt
    – nem voltam munkanélkülin, fizetésnélküli szabadságon, passzív táppénzen
    – 2008.jan.hótól szeptemberig táppénzen voltam munkaviszony alatt.
    Kérdésem: ez jogosultsági időnek számít?
    A Nyugdíjfolyósítónál arról tájékoztattak, hogy nem kell új szolgálati időszámítást kérni, hanem nyugdíjigénylési kérelmet adhatok már be.
    Az ügyfélszolgálatuk tájékoztatása szerint 2011.jun.30-n 42 év 36 nap szolg.idővel rendelkezem.
    Kérdéseim: a nyugdíj meghatározás szempontjából előrehozott öregségi
    nyugdíjnak vagy sima öregségi nyugdíjnak számit?
    – milyen összegű nyugdíjra vagyok jogosult? /teljes összegű vagy csökkentett/
    – nyugdíj mellett milyen feltételekkel dolgozhatom? A minimálbér 18x-ig
    éves szinten? Van már valami utalás az esetleges változtatásra?
    -Ha az előző pontban leírtak szerint dolgozom és pl.2012.jún.30-tól szüneteltetem
    a nyugdíjfolyósítást az év végéig, és közben pl.szeptemberben megszűnik a munkaviszonyom, csak 2013.januártól kérhetem újra a folyósítást?

    Mégegyszer elnézés a hosszú “irományért”, előre köszönöm a válaszukat, további szép napot kívánok.
    N.Marika

    1. Kedves N.Marika!

      Az 1951-be született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 62 év (2013.).
      A nők előrehozott öregségi nyugdíjkorhatára 59 év, ezt az életkort az 1951-ben születettek töltik be az év folyamán, de ők a korábban hatályos szabályok szerint 2008-ban, 57 évesen már elmehettek előrehozott öregségi nyugdíjba. Ha akkor nem éltek e jogukkal, azt később bármikor érvényesíthetik.

      A leírtak alapján Önnél egybeesik a szolgálati idő és a jogosító idő (ahova kérdését feltette, annál a cikknél, és a cikkben hivatkozott összefoglalóban tételesen kidolgoztuk, leírtuk, hogy mely’ esetek nem minősülnek jogosító időnek).

      A nők kedvezményes nyugdíjba vonulása esetén (amelyre Ön jogosult) teljes összegű öregségi nyugdíjat állapítanak meg, az életkortól függetlenül. (Tehát, ez esetben nem előrehozott öregségi nyugdíjról beszélünk.)

      A keresetkorlátozást jól írta, de olvashat róla komplett írást oldalunkon, ha követi a megadott linket. Ön 2013.02.14-ig esik ezen korlátozás hatálya alá.
      Az éves keretösszeg elérését követő hónap első napjától az adott tárgyév december 31-éig, de legfeljebb a 62. életév betöltéséig a nyugdíjfolyósító szervnek a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell.
      Ha az éves keretösszeget a tárgyév decemberében haladja meg, a nyugellátás szüneteltetésére nem kerül sor, de a tárgyév december havi nyugellátást vissza kell fizetni.

      Nyugellátásról lemondani, azt átruházni (engedményezni) nem lehet, sőt, a folyósítás szüneteltetésére is csak jogszabályban meghatározott két esetben van lehetőség [szabadságvesztés, illetve keresetkorlát elérése]. Ebből következően Ön nem szüneteltetheti a nyugdíjas ellátását, csak ha a két eset valamelyike előáll.

      1. Tisztelt Könyvelőiroda! 1955-ben születtem,1974 óta dolgozom közalkalmazottként. 1983-85 között rokkantnyugdijas voltam,előtte született a lányom.1985 áprilisától folyamatos a munkaviszonyom.Jelenleg táppénzen vagyok a második szivműtétem miatt.Azt a tanácsot kaptam,hogy adjak be ismét rokkantositási kérelmet.Aggódom,ha nem kapok megfelelő százalékot és vissza kell mennem dolgozni,hogy lesz azután?Ha nem fogom birni és alkalmatlanság miatt elbocsátanak,kapok-e végkielégitést és ennek nem lesz-e akadálya a rokkantositási határozat?26 éve dolgozom ezen a munkahelyen ! Válaszát előre is köszönöm! borsava

        1. Kedves borsava!

          Tulajdonképpen teljesen megértjük aggodalmát!

          Sajnos, olyan kérdéseket tett fel, amelyek megválaszolása nem tartozik szakmai kompetenciánkba, de azt mondjuk: az egészség mindennél többet ér! Adja be a kérelmet; ha pozitív elbírálást kap, akkor megoldódik dilemmája, ha nem, akkor sem lesz rosszabb helyzetben, mint most – de legalább lezárul a kérdés, megszűnik egy nyomasztó stresszhelyzet, ami egy szívműtöttnek mégiscsak jót tesz.

    2. Tisztelt könyvelő iroda!
      1953-ban születtem. a 40 év munkaviszonyom 2011.03.01.-től meg van.
      A szolgálati időm 43 év 199 nap.szeretném igénybe venni a 40év kedvezményes nyugdíjazásomat,de e miatt fel kell mondani a munka helyemen.Én viszont szeretnék utánna ismét dolgozni,mikor állhatok ismételten munkába? Meg kell várni a határozatot,vagy már néhány nap múlva is munkába állhatnék? Volt aki azt mondta,hogy akár másnap is munkába állhatok,de Én szeretnék pontosan tudni mindent,mert nem szeretnék rosszul járni. köszönettel várom válaszát

      1. Kedves Kálmán Antalné!

        Számunkra úgy tűnik, hogy lehet egy kis keveredés:
        – Első mondatában azt írja, hogy az idei év március 1-től van 40 év munkaviszonya. 17 és fél éves kora óta dolgozik?
        – Második mondatában azt írja, hogy a szolgálati ideje 43 év és 199 nap. Márciustól szeptemberig hogyan jött még össze 3 év és 199 nap? 40 év munkaviszony alatt 43 év 199 nap szolgálati idő hogyan lett? Van korkedvezménye? Vagy simán elírt valamit? 😉

        A nők kedvezményes nyugdíjba vonulásához 40 év jogosító időre van szükség, ami nem egyenlő a 40 év szolgálati idővel!

        A nyugdíj miatt nem a felmondás az egyedüli üdvözítő dolog, hanem a biztosítással járó jogviszonyt kell megszüntetni, ami lehet a munkaadóval közös megegyezéssel történő megszüntetés is.

        Mindenekelőtt tisztázni kellene, hogy valóban van-e elegendő jogosító ideje, nehogy keserves csalódás legyen a vége!

        Elméletileg a nyugdíjazását követő második naptól folytathat keresőtevékenységet, már mint nyugdíjas.

  5. Tisztelt Könyvelőiroda!

    Nagyon szépen köszönöm a gyors válaszukat,de én 2011.márciusában kértem le a munkaviszonyom összesítését, akkor már az új adatlapot kellet kitölteni,és a Gyes-ről is kellet igazolást beadnom 2 gyermek után.
    Kívánok Önöknek jó egészséget az iroda összes dolgozójának.
    Maradok tisztelettel Benderné Erzsi

    1. Tisztel Könyvelőiroda!
      2008-ban benyujtott munkaügyi pert nyertem.Kérdésem a kifizetett összeggel kapcsolatban milyen kötelezettségem keletkezet,mennyi adót kell fizetnem,melyik évhez kapcsoldik.
      Válaszát elöre is köszönöm

      1. Kedves becuska3!

        A jogerős ítélet hiányában nem lehet normális választ adni. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen jogcímeken ítéltek meg Önnek összegeket; elmaradt bér, költségtérítés, kártérítés, stb.
        A konkrét esetben, ha kételyei merülnek fel a kifizetést követően, javasoljuk, hogy forduljon adótanácsadóhoz.
        [A hatályos szja törvény 1. sz. melléklete oldalakon keresztül sorolja pl. az adómentességeket, és azok jogcímeit, feltételeit…]

        1. T.Könyvelőiroda
          Jogellenes munkaviszony megszüntetése miatt nyertem pert ,a jogerős ítélet alapján ,elmaradt munkabér alapján ez szerepel az ítéletben.
          Köszönöm

          1. Kedves becuska3!

            Szerintünk ennél többet mond az ítélet: legalább az elmaradt bért és kamatait is megítélték, nemdebár? 😉 Kártérítési átalányként valahány havi bérnek megfelelő összeget nem ítéltek meg? Kérte a munkakörbe történő visszahelyezést, vagy nem? Visszahelyezte a bírói döntés, vagy nem?

            Alapesetben a bért és annak kamatait a szerzéskori (azaz a mostani) szabályok szerint kell kezelni.

            1. T.Könyvelőíroda
              2008 .11. 2010.05.31 munkanélküli voltam ,elöző átlagkereset és a mn.segély különbözetét itélte meg a biróság plusz 4 havi átlagkereset került kifizetésre ,mert a munkaviszony megszüntetése után nem tudtam elhelyezkedni ez szerpel az indoklásban.Sehol nem esik szó kamatról.Nem kértem visszahelyezésem,a cég kivonult Magyarországból.
              Válaszát köszönöm

              1. Kedves becuska3!

                Az is nagyon fontos, hogy mit ítélt meg a bíróság, de még fontosabb, hogy milyen jogcímen!
                Úgy tűnik, hogy bérjövedelem lesz ez, és akkor a mai szabályok szerint adózik.

                Javasoljuk, hogy másolja le a teljes ítéletet, és keressen fel vele egy adótanácsadót, könyvelőt. Mi nem vállalkozunk látatlanban ilyen kérdés megválaszolására. Ez túllépi a közösségi tanácsadás lehetőségeit, ez inkább egyedi tanácsadás kérdése.
                Higgye el, hogy minden szónak, szórendnek, írásjelnek jelentős különbséget okozó értelme van, lehet.
                [Amennyiben Ön pécsi, vagy Pécs környéki, akkor juttassa el irodánkban az ítéletet, szívesen segítünk értelmezni.]

                1. T.könyveliroda
                  Sajnos elég messze lakom,ugy 300km
                  Eddigi segítségét nagyon szépen köszönöm.

                  1. Kedves becuska!

                    Sajnáljuk, tőlünk csak ennyire fussa…

                    Reméljük, hogy lakóhelyéhez közel talál egy segítő szándékú, hozzáértő adótanácsadót, vagy könyvelőt!

  6. Tisztelt könyvelőirida!

    1957.11.08-án születtem ez év márciusában kértem le az adatokat az ONYi-tól,36 év 238 nap szolgálati valamint ugyanennyi jogosultsági időt számoltak el 2009.12.31ig. 1975 óta közalkalmazott munkaviszonyom van,jelenleg is közalkalmazottként dolgozom.Kérdésem mikor mehetek 40 éves jogosultsági idővel nyugdíjba,és mennyi a felmentési idő.
    Válaszukat előre is köszönöm.

    1. Kedves Bender Antalné!

      Feltételezve azt, hogy a megállapítási időpont óta (2009.12.31.) folyamatosan dolgozik, 2011.12.31.ig lesz 38 év 283 napja, a 40 évhez kell még 1 év és 182 nap. Azon kicsit csodálkozunk, hogy 2009.12.31-ig önnek jogosító időt állapítottak volna meg, hiszen ez a lehetőség 2011.01.01-től létezik.
      Felmentési idő ilyenkor nem jár, hiszen Ön mondja fel a munkaviszonyát. Közös megegyezéssel is megszüntethető lesz majd a munkaviszony, és ekkor az egyezségtől függően felmenthetik a munkavégzési kötelezettsége alól.

  7. Tisztelt Könyvelőiroda!

    Régóta olvasójuk vagyok, tartalmas válaszaikból sok mindenre válasz kapható.
    1953 01. 23.születtem.Munka helyem van.SZOLGÁLATI időm 39év 277 nap.
    jogosultsági idő 38év 260 nap. Szüleim idősek betegek ,minél hamarabb szeretnék nyugdijba menni.Milyen lehetőségem van?

    1. Kedves Dné Erika!

      Köszönjük szépen a dicséretét – igyekszünk… 🙂

      Kérjük, olvasgasson a kérdések-válaszok között is, ott, ahova feltette kérdését. Pl. link

      Természetesen, amennyiben munkaadójával meg tud egyezni, akár 1 hónap múlva nyugdíjas lehet.

  8. Köszönöm szépen a jókívánságokat. Szeretnék én is mindenkinek jó egészséget, hosszú boldog éveket kívánni!
    GMarika

  9. T. Könyvelő Iroda!
    Szeretném megosztani az örömömet mindenkivel. Tegnapi nappal NYUGDÍJAS lettem! 58 éves lettem augusztusban és megvan a 40 évem.
    Itthon van mit csinálnom, háztartás, kert, stb.

    Legutóbb nehéz fizikai munkákat végeztem egy nagy cégnél, és én úgy gondolom, hogy rám fért már ez a pihenés.

    Még annyit szeretnék elmondani, hogy azok a nők, akik fizikai munkát végeznek, miért van nekik 63 évben megszabva a nyugdíj korhatár?
    Lelkileg és fizikailag szerintem nagyon el vannak fáradva, ott van nekik a család, háztartás stb.

    Jó lenne ha a T. honatyák jobban meggondolnák a NŐK helyzetét! A férfiakat is beleértve!

    Iróasztal mellett könnyű nekik döntést hozniuk, de elfelejtik azt, hogy a melósok hozzák nekik a juttatásokat, (fizetés, stb.)

    Csak ennyit szerettem volna elmondani és leírni.
    GMarika

    1. Kedves Gmarika!

      Hadd legyünk mi is az elsők között, akik gratulálnak Önnek, megköszönjük a hosszú évek munkáját, és egészségteljes, boldog nyugdíjas éveket kívánjunk! 🙂

  10. T. Könyvelőiroda!
    Nem tudom hogy értelmezzem, 3 és több gyermek után 7 év beszámitható gyes-cimén. Nekem 3 gyermekem van. 37 év 256 nap, munkaviszonnyal rendelkezem, de ebben 3 év gyes van, mivel csak ennyit voltam gyesen. Kérdésem utólag beszámitható-e?

    1. Kedves Szoták Józsefné!

      Írásunkban egészen pontosan így szerepel:

      Az előírt jogosultsági idő ? ha a jogosult a saját háztartásában öt gyermeket nevelt ? egy évvel, minden további gyermek esetén további egy-egy évvel, de összesen legfeljebb hét évvel csökken.

      Tehát, 5 gyermek = +1 év. Három gyerek esetén nincs további kedvezmény. Javasoljuk, olvassa el a cikkünk elején hivatkozott összefoglaló írásunkat is!

  11. T.könyvelő iroda!
    Köszönöm,hogy reagáltak levelemre.Azt hiszem megtaláltam ,hogy hol érthették félre a dolgot.Kezemben van a határozat mely szerint édesanyám 40 év 219 nap szolgálati idővel rendelkezik,amelyből a kedvezményes nyugdíjra jogosító idő 40 év, ebből a kereső tevékenységgel,vagy azzal egy tekintet alá eső biztosítasi idő 25 év 123 nap.
    Négyen vagyunk testvérek.Mind a négyen dolgozunk.Mind a négyen TB-t fizetünk.Volt időszak amikor fő álású anyaként velünk foglalkozott, ha nem lettünk volna négyen gyerekei dolgozhatott volna ez alatt az idő alatt és most nem lenne ilyen probléma.Vagyis ,ha egyáltalán nem szült volna gyereket most probléma mentesen mehetne nyugdíjba.-De akkor kifizetné vagy honnan, miből fizetnének neki nyugdíjat???-
    Nekem is vannak gyermekeim, nekem is volt “magánnyugdíjam” ,ha most ez van, mi lesz ha én elérem a nyugdíjkorhatárt!?
    Bocs,hogy ennyit aggályoskodok ,köszönöm,hogy valakivel megoszthatom a problémánkat.
    Üdv.:Gyuszi

    1. Kedves Gyuszi!

      Hát ezt nagyon sajnáljuk! Annyiszor, de annyiszor leírtuk, hogy össze ne keverjék; a szolgálati idő és a jogosító idő nem azonos fogalmak, nem azonosak a jogkövetkezmények! 🙁

      Az 1954-ben született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 63 év és 183 nap (2017. II. félév ? 2018. I. félév). Kizárólag csökkentéssel történő előrehozás feltétele a betöltött 60 év és 183. nap (2014. II. félév-2015. I. félév) és minimálisan 37 év szolgálati idő.

      A nők kedvezményes nyugdíjba vonulásának igénybevételéhez édesanyjának 6 és 2/3 év szükséges még (keresőtevékenység), a teljes öregségi nyugdíjhoz kb. ugyanennyi, a csökkentett öregségi nyugdíjhoz a szolgálati évei megvannak, de a korhatár eléréséhez még 3-3,5 év szükséges.

      A főállású anyaság a szolgálati időbe számít és a jogosító időrészbe is beleszámít (a nem keresőtevékenység részbe, azaz a gyereknevelési részbe), de a keresőtevékenységi részbe minimálisan 32 év kell….

      Nagyon el tudjuk képzelni édesanyja elkeseredett lelkiállapotát, az Ön “méltatlankodásának” erkölcsi alapját is maximálisan megértjük, átérezzük. Nincs mit tenni, ha a “képviselőink ” így döntöttek a nevünkben…

      Hogy a koruk-béli gyermekeikkel és nyugdíjaikkal mi lesz? Bele sem merünk gondolni!

  12. Tisztelt Könyvelő Iroda!
    Édesanyám 54-es születésű év elején,összeszámoltatta az éveit 40év jogosultsági időt számoltak neki július végéig.Június hónapban egyeztetett a nyugdíj intézettel,ahol úgy tájékoztatták,hogy augusztus 1-től beadhatja nyugdíj igényét.Ennek megfelelően intézte a dolgait letöltötte a maradék szabadságát július 28-án leszámolt,postázta a cégtől kapott igazolásokat stb.A mai napon telefonon értesítették,hogy mégsem jogosult a nyugdíjra.Most mit tegyen?Se munkahelye,se nyugdíja,egészségi állapota sem teszi lehetővé,hogy újra kezdjen.
    Előre is köszönöm a tanácsaikat!!
    Üdv Gyuszi

    1. Kedves Gyuszi!

      Valóban kellemetlen, faramuci helyzet… 🙁

      Jó lenne tudni, hogy mégis mennyi idő hiányzik a jogosító időből? Bármennyi hiányzik is, azt megváltani, megvásárolni nem engedi a jogszabály, azt úgynevezett keresőtevékenységből kell összeszedni. Másik lehetőség, hogy valamit nem vettek figyelembe a nyugdíjigazgatóságnál, mert nem volt róla a nyilvántartásukban semmi dokumentum (pl. szakmunkástanuló évek kötelező nyári gyakorlata, vagy egy felszámolt cégnél töltött munkaviszony, ahol “elfelejtették” bejelenteni, stb.). Amennyiben az édesanyja rendelkezik akár csak egy bérkifizetési cetlivel, munkaszerződéssel, de akár volt munkatársak tanu-nyilatkozatával, akkor ezek az idők visszaszerezhetőek.

      Nem értjük, miként történt a nyugdíjintézeti előzetes egyeztetés? Írásban, előzetes szolgálati időt igazoltak? Nem a szolgálati időt és a jogosító időt keverte össze édesanyja?

  13. T.Könyvelőiroda!

    Szeretném megkérdezni, hogy adható-e (jár-e) jutalom, végkielégítés, stb. ha most előrehozott öregségi nyugdíjba megyek.Ha nem jár, akkor adható-e?
    Köszönettel

    S.Kati

    1. Kedves sinkovics katalin!
      Kedves S.Kati!

      A jutalom soha, semmilyen körülmények között nem jár, az mindig csak adható, azaz egy lehetőség. A végkielégítés meghatározott feltételek esetén (bizonyos munkaviszonyban töltött idő és a munkaviszony megszűnésének egyes eseteiben) kötelezően jár.
      A nyugdíjba vonulás során a munkavállaló szünteti meg a munkaviszonyt, így nem jár neki a végkielégítés.

      A jutalom is és a végkielégítés is azonban adható, ez kizárólag a munkaadó döntésétől függ, hogy ad-e. Javasoljuk, hogy olvassa el a Biztosítási jogviszony megszüntetése nyugdíjba vonuláskor című korábbi írásunkat a honlapunkon.

  14. Tisztelt Könyvelő Iroda!

    Két kérdésre szeretnék válszt kapni, ha lehet.
    Rengetegszer elhangzott, hogy a szakmunkás iskola nem számít bele a nők 40 éves jogosító idejébe, de azt nem értem, hogy ekkor ösztöndíjat is kaptunk és ebből vonták a tb-t is. A Tbj. 5.§ /1/ bek. a) pontban ez szerepel.

    A gyerekneveléssel kapcsolatos nyilatkozat sem világos. Ez csak akkor lehetséges, ha pl GYES után nem dolgoztam 8 hónapot és ez alatt fizettem a tb-T?

    1. Kedves H.Mónika!

      Nem teljesen így van a szakmunkás évekről szóló rendelkezés, ahogyan Ön írja: március végén, április elején erről már volt egy kis kérdés-felelet-váltás: kövesse a linket, és olvasson el párat visszafele is, meg előre is!

  15. Tisztelt Könyvelőiroda Pécs! Minden elismerésem az Önöké! A talán néhányszor értelmetlen kérdezők sorát szeretném gyarapítani – a nők 40 éves munkavégzéséhez kapcsolódó korengedményes nyugdíj témában – az alábbi 2 kérdésemmel:
    1. 1986-tól 1988-ig az ún. szerződéses üzemeltetésben a férjem által vezetett kereskedelmi egységben dolgoztam. Azt hittük, hogy az akkor állami kisker vállalat (ezen a néven futott akkor egy szocialista intézmény) a bejelentésemet intézte. Akkoriban úgy működött ez a konstrukció, hogy nem az üzemeltető, hanem a kisker vállalat, kvázi bérbeadó fizette az alkalmazottak járulékát. Most, amikor megkértem a jogosító idő számítását, szembesültünk azzal a ténnyel, hogy nem így volt. Milyen módon lehet igazolni tanúkkal ezt? Akkoriban a kisker vállalat központjában dolgozó főellenőr /tényleg ez volt a beosztása 🙂 /, és az egységben dolgozó másik kolléga írásbeli nyilatkozata elég-e?
    2. Egy kft-nél 1997-ben, illetve 1998-ban dolgoztam 8 órás munkaviszonyban. Most, amikor feldolgozták a kérelmemet, derült ki, hogy a munkáltatóm fizetés nélküli szabadságot jelentett a NYENYI lapokon mind a két évben 11-11 hónapra. Ez alapján kiesnek ezek a hónapok úgy a jogosító, mint a szolgálati időből. Ezt hogy a csudában tudnám beszámíttatni? Erről az időszakról nincs semmi bánatos dokumentumom, bérjegyzékem, stb. Megmondom őszintén, akkor nem is foglalkoztam vele igazán. Ezt is lehet tanúkkal igazoltatni, ha nincs papírral igazolható bizonyítékom 13 év távlatából? Egyébként, ha ezek igazoltak lennének, és még fenn maradna ez a korengedményes nyugdíj ?intézmény?, akkor már csak 5 évem lenne hátra, annak ellenére, hogy 1959-es születésű vagyok. Dicsérni szükséges egyébként a Nyugdíjintézetet az alábbiakban: 12 éves korom óta minden nyáron dolgoztam 1,5-2 hónapot a gimnáziumi érettségiig. Ezek a napok pontosan dokumentálva voltak, és ki is tettek 11,5 hónapot.
    Elnézést a hosszú ?dolgozat?-ért. És még egyszer köszönöm sokunk nevében az áldozatos, hozzáértő munkájukat:
    Kati

    1. Kedves safikati!

      A szolgálati időt mindkét esetben – alapvetően – a társadalombiztosítási szervek nyilvántartásai alapján lehet igazolni. Ennek hiányában a foglalkoztató által kiállított egykorú okirattal, vagy a foglalkoztató eredeti nyilvántartásai alapján kiállított igazolással. Ezek hiányában lehetőség van az egyéb hitelt érdemlő módon (pl. tanúk nyilatkozata alapján) történő bizonyításra.

      Megjegyezzük, hogy ez nem korengedményes nyugdíj (az idén december 31-vel megszűnik), hanem a nők törvény általi kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetősége.

      1. Tisztelt Könyvelőiroda, Pécs! Nagyon köszönöm a gyors válaszukat. Igen, teljesen igazuk van. Természetesen nem korengedményes nyugdíjra gondoltam a kérdés feltevésekor, hanem a kedvezményes nyugdíjra. Köszönettel: Kati

  16. Sziasztok!Én most kezdtem meg a 4 hónap felmentési időt meg kezdtem ,januárban megyek nyugdij!Nettó kerestem 83.000 ft volt és mindenkitől azt hallom,hogy 30.000 nyugdijra számithatok ez valos informácio lehet?Kőszőnőm a választ!!

    1. Kedves Mária56!

      A nyugdíjszámítás ennél sokkal bonyolultabb dolog. nem az utolsó hónap fizetéséhez képest állapítják meg a nyugdíját, hanem lényegesen hosszabb időponttól kezdődően.

      Az Ön birtokában lévő kereseti adatok alapján egy internetes nyugdíjkalkulátorral Ön is nagyjából meghatározhatja a várható nyugdíjának összegét.

  17. Tisztelt Könyvelőiroda!

    Nem először fordulok Önökhöz, ezúton szeretném megköszönni korábban adott válaszukat is, nagyon hasznosnak bizonyult!

    Remélem a következő kérdésemre is válaszolnak:
    November közepén nyugdíjba megyek, 40 éves munkaviszony után. A fennmaradó 4 nap szabadságomat a munkáltató kifizeti-e? (Kollektív szerződés nincs, MT szerint járnak el)

    Előre is köszönöm!
    Tisztelettel: Ibolya

    1. Kedves Ibolya!

      Áprilisban valóban érdeklődött, csak akkor más felhasználói nevet használt. 🙂

      Azt a 4 napot honnan tudja, hogy megmarad?

      Egyébként, ha megmarad, akkor azt szabadságmegváltásként ki kell fizetni.

      A korábbi felhasználói névből ítélve Ön 1955-ös születésű lehet, de akkor nem mehet nyugdíjba idén 40 év szolgálati idővel (munkaviszonnyal), csak 40 év jogosító idővel!!! Össze ne keverje, nehogy csalódjon!

      A 40 év munkaviszony nem egyenlő a 40 év jogosító idővel!!

  18. Tisztelt Könyvelőiroda!

    2011. február 24-ig 38 és 311 nap szolgálai midőt, a jogosító időhöz 38 év és 301 napot állapított meg az ONYF. Eközben leépítés van munkahelyemen, amelybe én is beleestem. Elmondtam, hogy mennyi a jogosító időm, nagyon örültek, mert nyugdíjba akarnak küldeni és fizetni a nyugdíjat. Számomra valami nem egyértelmű. Milyen feltételekkel fogadjam el a Munkáltató ajánlatát? Már most elmehetnék nyugdíjba? Az én olvasatom úgy szólna: hogy közös megegyezés a biztosítás 2012. április 30-ig tartanak, de a munkavégzés alól felmentenek, kifizetnek.
    Mi a véleményük Önöknek, várom megtisztelő válaszukat: Terika

    1. Kedves Terika!

      Nevéből ítélve Ön hölgy, meg abból ítélve, hogy nem árulta el a születési adatát. 🙂 🙂

      Ha nem tud elhelyezkedni még kb. 9 hónapra (akkor lenne meg a 40 év jogosító ideje, amikor korától függetlenül teljes nyugdíjba vonulhat), akkor jobb elfogadni a munkaadó ajánlatát, hogy korengedményes nyugdíjba vonulhat.
      A kérdésének második része nem egyértelmű számunkra; ha azt akarta mondani vele, hogy a munkaadójával úgy egyeznek meg, hogy az Ön munkaviszonyát 2012. április 30-i hatállyal most szüntetik meg közös megegyezéssel és a munkavégzés alól felmentik – akkor ez a létező legjobb megoldás! 2012.04.30-ig meglesz várhatóan a 40 éve, azonnal mehet akkor nyugdíjba. Most kifizetik (vagy havonta fizetik – Önnek szinte mindegy – biztosítási jogviszonyban marad, és csak pletykálkodni kell bejárnia. 🙂

  19. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Érdeklődni szeretnék, hogy négy gyermeket neveltem egy háztartásban és azok után mennyi jogosultsági időt kapok?
    Válaszát előre is köszönöm. Kovács Dezsőné

    1. Kedves Kovács Dezsőné!

      Az előírt jogosultsági idő ? ha a jogosult a saját háztartásában öt gyermeket nevelt ? egy évvel, minden további gyermek esetén további egy-egy évvel, de összesen legfeljebb hét évvel csökken.
      Javasoljuk, olvassa el figyelmesen honlapunkon megjelent Összefoglalónkat!

  20. Tisztelt Könyvelő Iroda! 2011.04.11.-én írtam Önöknek hogy a munkanélkülim mellet volt 4.órás munkaviszonyom beszámít-e a 40év utáni kedvezményes nyugdíjba.Ezen időszakot meg felebeztem mivel először nem számították be.de a felebezésre kapott határozatban már elismerték.Nagyon szépen köszönöm segítségüket és kívánok Önöknek sok sikert,jó egészséget.Tisztelettel Kovács Erzsébet

    1. Kedves ERZSÉBET!

      Akkor hurrrrááááá! Nagyon hosszú, egészségben és örömökben teli nyugdíjas éveket, pihenést kívánunk! 🙂

  21. Kedves Könyvelő Iroda!

    Segítség!!! Már mindenütt kerestem, de a sok kérdés közt sem találtam hasonló esetet! Keresem azt a törvényt, ami miatt a 3. fiammal nem lehettem GYES-en, 1982. év szeptemberétől panziós magánkereskedő voltam, 1984. 09. 01-én született gyerekemre nem járt GYES! 1985. év májusában megszüntettem a magánkereskedői tevékenységemet, de ezután sem voltam jogosult. Igy most (1952. 11. 02-án születtem) hiányos a jogosító időm. Most akkor mit csináljak? Kérem segítségüket, mert jogtalannak érzem az előző rendszer diszkriminatív hozzáállását, ami még mindig hátrányos helyzetbe hoz!

    Köszönettel,

    Judit

    1. Kedves Judit!

      10/1982. (IV. 16.) MT rendelet a gyermekgondozási segélyről.

      A jogosító idő hiányában nem sok mindent lehet tenni, sajnos, azon túl, hogy a hiányzó időt keresőtevékenységgel járó jogviszonnyal kell pótolni (illetve megszerezni).

      A gyes bevezetését sok mindennek nevezhetnénk, de talán diszkriminatívnak nem annyira….

      Amennyiben 37 év szolgálati ideje (nem jogosító idő, hanem szolgálati idő!) az idei születésnapjáig megvan, akkor idén csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult, amennyiben 40 év, vagy több szolgálati ideje lesz addigra, akkor teljes összegű öregségi nyugdíjra lesz jogosult.

  22. Szeretnem megtudni a kovetkezoket.
    Anyukam 49 eves mar 30 eve ovono.Ovonoi szakkozepiskolat vegzett es 2 diplomaja van.Szegeny mar negyon belefaradt az ovodaba.Sok a gyerek,stresz,nehezebb hajolni….Szeretnem megtudni nincs e valami “kiskapu”,torveny miszerint hamarabb mehetne e nyugdijba.2 gyereket szult.3 evig volt mind a kettonkel otthon.Szeretnek neki segiteni ha tudok.Nagyon szomoru vagyok hogy itt all a mai vilag hogy mindenki halalra dolgozza magat!Kerem segitsenek ha tudnak!Varom valaszukat!Elore is nagyon koszonom!Egy aggodo gyermek!

    1. Kedves Dora!

      Amennyiben édesanyja 49 éves, akkor azt jelenti, hogy nagyjából 1962-ben született…. 🙂

      Édesanyja öregségi nyugdíjkorhatára 65 év (2027.) Korengedményes nyugdíjra nem jogosult.

      A nők 40 éves kedvezményes nyugdíjához a 40 év jogosító időből 32 év keresőtevékenységgel töltött év kell, ami édesanyjánál – az Ön leírása alapján – úgy néz ki, hogy 30 év mínusz 6 év = 24 év keresőtevékenység, és 6 év gyereknevelés = 30 év, tehát legalább 10 évet kell még keresőtevékenységgel járó jogviszonyban lennie (2021.).

    2. Kedves Dora!

      Én is abban a cipőben járok, mint az anyukája, csak nekem speciel 42 és fél év munkaviszonyom van, 37 és fél év időnyi jogosító jogviszonnyal, ahogy most már tudjuk, hogy a szolgálati idő nem egyenlő a munkaviszonnyal, mert minden lehetőt levonnak belőle, nehogy meglegyen. De ez volt a csali, amit sokan beszívtunk, és rájuk szavaztunk,azért mert azt hittük, hogy normális módon elmehetünk nyugdíjba, ennyi keményen ledolgozott munka után. Nem is itt a baj, hogy dolgozni kell, mert eddig is erről szólt az életünk, dolgoztunk csak az a baj, ma már nincs hol. Milyen egy millió munkahely teremtésről beszélnek? Ja tíz év alatt? Akkor már nem is élek, mert pont erről szól a történet. De ha netán még élek 70 évesen hova kellek, amikor 56 évesen sem kellek sehová. Örülhet az édesanyja, hogy ilyen tündéri gyereke van, mert ez ma már ritkaság, hogy egy gyerek ennyire szeretetre méltó legyen amilyen Ön.
      Hála a Jó Istennek, hogy engem is egy ilyen tündérrel áldott meg a sors, az én lányom, aki most 30 éves ugyanolyan szeretettel kíséri az életemet, ahogy én tettem vele. Mindent visszakapok tőle amit adtam. Sajnos kevés ilyen van, látom a baráti köreimből, de jó érzés, hogy vannak még ilyen emberek, gyerekek. Csak ezért írtam, mert jó, látni, olvasni, és egyáltalán tudomást venni arról, hogy még létezünk ilyenek.

      Üdvözlettel: Barczáné T.Klári

  23. Tisztelt Könyvelőiroda !

    Mindenekelőtt engedjék meg,hogy megbecsülésemet,és elismerésemet fejezzem ki Önöknek a segitségre szorulók érdekében önzetlenül végzett,hiánypótlónak minősithető tevékenységükért!

    Kérdésem,-/ mint sok más társamé/- a nők kedvezményes nyugdijba vonulásával kapcsolatos :

    38 év jogosultsági idővel rendelkezem. A 40 évhez hiányzó két évet minkaviszony,vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszony keretében kell/ene/
    megszereznem,mivel a gyes életkorom miatt már nem aktuális.

    Férjem – / egyéni vállalkozó /- segitő családtagként ,mint ált. irodai adm.-/ FEOR 4112 /- foglalkoztatna vállalkozásában. Milyen összegü havi dijazásban,és milyen mértékü munkaidőben kellene megállapodnunk,hogy az un. arányosan elismert szolgálati idő számitására ne kerüljön sor,azaz valóban csak két évig ” legyek a férjem terhére ” ?

    A hiányzó két év jogosultsági idő megszerzésére nyitvaálló lehetőség lenne még, ha a vállalkozásban alkalmazottként ,munkaviszony keretében
    müködnék közre. Ez esetben 39.000-ft összegü havi munkabér, ill. napi négy órás munkaidő megalapozza e az arányosan elimert szogálati idő számitását,vagy a négy órás munkaidőt a jogosultsági idő számitásakor a Nyugdijfolyósitó Ig. kiegésziti napi nyolc órás munkaidővé ?

    Vagy csak kizárólag 78.000-Ft havi munkabér esetén minősül egy nap munkaidő egy nap jogosultsági időnek ?

    Melyik változat járna kevesebb közteherrel ,?

    Elnézésüket kérem a terjedelmesre sikeredett irásomért !

    Válaszuk -/ amit előre is köszönok /- sorsdöntő lesz a számomra !

    Tisztelettel: Tarnay Péterné

    1. Kedves Pista69!
      Kedves Tarnay Péterné!

      A legjobban úgy járnak, ha a 2 évet munkaviszonyban tölti a vállalkozásban, amelynek 2, anyagilag egyforma terhet jelentő megoldása lehet:
      a.) napi 8 órában 78ezer bruttó ft/hó, vagy
      c.) napi 4 órában 78ezer bruttó ft/hó díjazásért.

      az a.) esetben ügyelni kell arra, hogy olyan munkakört találjanak ki, amelyhez nem kell szakképesítés, vagy középfokú végzettség, mert akkor 94ezer Ft/hó díjazással (és a vele járó közterhekkel kell számolni).

      a b.) esetben nem kell sok fejtörés, közel is van a valósághoz, könnyebb adminisztrálni pl. takarító, vagy hivatali kézbesítő munkakör – úgyis segít a férjének, nem?

      Abban az esetben, ha a díjazása eléri az előírt minimálbért, akkor nem vizsgálja a TB, hogy mennyi a munkaidő (akár napi 2, 4 stb. óra is lehet, és 1 nap = 1 nappal a jogosító dő szempontjából. Ha csak fél minimálbérre van bejelentve, akkor 1 nap is csak fél nap lesz a jogosító időhöz. Akkor 4 évig lehet a férje nyakán… 🙂

      1. Tisztelt Könyvelőiroda !

        Rendkivül gyors – /vasárnapi ! /- válaszukat nagyon köszönöm !

        Javaslatukat elfogadva, a segitő családtagi jogviszony létesitéséről lemondtam,a munkaviszonyba lépésről még gondolkodom,mert ujabb kérdéssel fordulok Önökhöz :

        “Kiütném a férjemet a nyeregből”,azaz megszüntetné nyugdij mellett végzett vállalkozói tevékenységét,én pedig bejelentkeznék főállásu egyéni vállalkozónak.

        /Korábban én vezettem a vállalkozást,de a kissebb közteher miatt a férjem vette át az irányitást./

        Kérem,sziveskedjenek tájékoztatni,kell e az év folyamán vállalkozói kivétet kivenni,vagy elegendő,ha havonta a min.bér után megfizetem a járulékokat ? / Szja fizetési kötelezettség nem keletkezne ./

        Az alkamazotti státusz, -/ a munkáltatót és a munkavállalót is terhelik közterhek /- vagy az egyén válallkozói tevékenység járna kevesebb költséggel ?

        Segitőkész együttmüködésüket ezuton is köszönöm.

        Tisztelettel: Tarnay Péterné

        1. Kedves Tarnay Péterné!

          Nem tudjuk, hogy most gyorsabbak vagyunk-e, mint vasárnap voltunk, de örülünk, ha tudtunk segíteni egy kicsikét! 🙂

          Ha lassacskán adagolja nekünk az információkat, akkor teleírjuk az internetet, és nem is biztos, hogy a dolog végére érünk… 😉

          Nem vagyunk benne biztosak, hogy szerencsés-e ripsz-ropsz megszüntetni a férje egyéni vállalkozását. A megszűnő vállalkozás inkább jelent terhet, mint áldást, ha előkészületek nélkül szüntetik meg. Ezt előbb a könyvelőjükkel egyeztessék!!
          Ugyebár, a vállalkozónak történő ki- és bejelentkezés nem csak úgy, elhatározásból megy….

          Nem bocsájtkoznánk annak taglalásába mélye, hogy alkalmazott vagy vállalkozó? A terhek mindenesetre közel azonosak, mi mégsem javasolnánk a nulla forint vállalkozói kivétet; nehéz lenne válaszolni elfogadhatót a NAV-nak: “Tessék mondani, miből éltek 2 évig?”
          Aztán arra is kell gondolni, hogy mi van, ha elúszik a vállalkozás? Arra is kell gondolni, hogy az Ön vállalkozását kell megszüntetni akkor, ha 2 év múlva nyugdíjba megy, vagy továbbvinni. Ha jól értettük: 2 év múlva szeretne nyugdíjba vonulni és slussz!

          Törődjön bele! Legyen a férje alkalmazottja, mint takarító és kisegítő mindenes, 4 órában, havi 80ezer bruttó pénzért, és 2 év múlva nyugdíj!

          1. Tisztelt Könyvelőiroda !

            Elnézésüket kérem,hogy csak két “menetben” sikerült a kérdéseimet megfogalmazni !

            Állásfoglalásukat ,javaslatukat elfogadom,és a 40 év jogosultsági időhöz még hiányzó két év megszerzéséhez a munkaviszonyt ,/ hivatalsegég,kézbesitő FEOR 9233 /- választom napi négy órában minimálbérért,igy talán elkerülhetjük a kényes kérdéseket.

            Válaszukat nagyon köszönöm. Jó egészséget kivánok Önöknek !

            Tisztelettel: Tarnay Péterné

  24. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Véletlenül akadtam honlapjukra, s mert a munkahelyem és a TB mást mond tanácsukat kérem.
    1951. december 24-én születtem, így 57 évesen, 2008-ban elmehettem volna előrehozott öregségi nyugdíjba, de akkor, nem volt meg a szükséges 38 éves szolgálati viszonyom.
    Ez, idén április közepén jött össze. Elmehetek-e az idén decemberben nem csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjba, vagy tényleg igaz, hogy a két feltételnek 2008-ban együtt kellett volna meglennie, s így csak 62 évesen .
    Segítségüket előre is köszönöm
    Emesz Éva

    1. Kedves Emesz Éva!

      Az Ön öregségi nyugdíjkorhatára 62 év (2013.12.24.). 57 évesen (2008.12.24-én) a 38 év szolgálati idővel csökkentés nélküli előrehozott öregségi nyugdíjra lett volna jogosult (ami, mint írja, akkor nem volt meg), és a kb. akkor 35 évnyi szolgálati idővel csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra lett volna jogosult.

      Aki az előrehozott, illetve csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíj igénybevételéhez szükséges életkort betöltötte és szolgálati időt megszerezte, az előrehozott, illetőleg a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíj megállapítását bármikor kérheti, e jogosultságát nem veszti el. Ez alapján (mivel az életkort betöltötte, és csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte) Ön bármikor jogosult igénybe venni ezt a fajta nyugdíjazást, de az csökkentett összegű lesz.

      Javasoljuk, hogy keresse fel a lakóhelye szerint illetékes nyugdíjigazgatóságot a kérdésével, mivel több adatot nem ismerünk, félrevezetni pedig nagyon nem szeretnénk. Ők bizonyosan megmondják a mai napon aktuális helyzetére a megoldást.

  25. Üdvözlöm Önöket!
    Tanácstalan vagyok.
    Ebben az évben már elmehetnék nyugdíjba, (59 életév és 39 év munkaviszony)de én még szerettem volna dolgozni egy évet. A munkaügyön azt mondták, hogy jobban járok, ha 2011-ben elmegyek, csökkentett összeggel, mert 2012-től meg fog változni a számítási módszer, és kevesebb lesz a nyugdíjjam.
    Mi a véleményük?

    1. Kedves F.Judit!

      Amennyiben nem a felső tízezerhez tartozik, akkor fogadja meg munkaadója tanácsát; korrekt tájékoztatást kapott.

      1. Imádom aPécsi Könyvelőirodát!
        Hááát igen. Nem hinném, hogy a felső tízezerhez tartoznék. Ezek szerint hamarosan szaporítani fogom a nyugdíjasok népes táborát. Bár már beszéltem a vezetőséggel, és örömmel visszavesznek nyugdíj mellett is dolgozni.
        Azért csak lenne még pár kérdésem. A rendszerváltás után kényszervállalkozó lettem 12 évig. Ebben az időszakban alig vallottam be jövedelmet (örültünk, hogy a három gyerekkel valamennyire megvagyunk). Ez most üt vissza. A részletes nyugdíjkalkulátor szerint a várható nyugdíjam összege 48.00ft. Igazi felső tízezrei nyugdíj! 55 éves elmúltam, mire elvégeztem egy főiskolát és diplomás bért kapok 3 éve (154.200ft)
        kérdés:
        1.akkor sem lenne több a nyugdíjím, ha 2012 végén mennék nyugdíjba, és lenne még egy évem diplomás bérrel?
        Vagy az új számítási mód szerint jövöre még így is kevesebb lenne, mint az idei csökkentett nyugdíj?
        2. ez az új számítási módszer már a hírhedt 2013-ra tervezett, megadóztatott nyugdíj, vagy ez valami más, és még jön az is?
        köszönöm F.Judit

        1. Kedves F.Judit!

          Mi is Önt és Önöket! 🙂 🙂

          A nyugdíjszámítás kellően bonyolult folyamat, amelyről többnyire egy fekete humoros mondás szokott eszünkbe jutni: “A bíróság nem szadizmus, de hogy a vádlott rá…, az garnitúra.” 🙂

          Akkor érdemes 2012 végén nyugdíjba mennie, ha a szolgálati ideje akkortájt lesz kerek év. Az érthetőség kedvéért: a nyugdíjszámításnál a kerek éveket számolják, ha Ön X év 300 napot van munkaviszonyban, akkor a szorzóknál az X évet tekintik, és a közel 300 nap – ilyen szempontból – nem lesz figyelembevéve. Ilyenkor még azt a 65 napot érdemes ledolgozni, hogy X+1 éve legyen, ami pár plusz százalékot hozhat a konyhára.

          Nincs az az átlagember, aki meg tudná mondani nyugdíjügyben, hogy a kihirdetett (jelenleg hatályos) jogszabályi 2013-as előírás lesz-e, vagy valamit jól kitalálnak nekünk, az ország büdzséjéhez mérten… 🙁

          És egy apró megjegyzés: Igen, amikor ifjoncok voltunk, és nem fájt még itt, meg ott és ott is, amiről eddig nem is tudtuk, hogy van olyanunk, akkor nem nagyon törődtünk vele, hogy bejelentenek-e bennünket és mennyivel, csak nyomtuk a gályát. A rendszerváltáskor örültünk, hogy lyuk van a fenekünkön és az szelel. Senki nem tanított meg bennünket vállalkozni, de töretlen hittel bíztunk az erőnkben és kitartásunkban. Bámultuk a semmiből “előteremtődött” jólmenő vállalkozókat, élveztük a látszólagos függetlenségünket, igyekeztünk a mai napig is súlyos kisvállalkozói adóterheket ott csökkenteni, ahol csak lehetett; a nyugdíj felé közeledve döbbenünk rá, hogy sem tartalékunk, sem megújuló erőnk, fokozódó gondjaink azonban akadnak. Igen, visszaüt az, hogy akkor próbáltunk megélni, úszni az árral, kapkodni a fejünket a változásoktól. A rendszerváltozás sokkjától mi ma sem tértünk magunkhoz, ma pedig már nincs is erőnk, képességünk felfogni, megváltoztatni a kialakult gazdasági helyzetet. És gyerekeinknek is hiába magyarázzuk az előrelátás fontosságát, mert arra nem tudunk elfogadható magyarázatot adni, ha ennyire jól tudjuk, akkor miért tartunk itt? 🙁

          1. Na! Most megint okosabb lettem, és ez egy újabb gondot vet fel.
            Már kiszámolttattam a NY.I-tel, és pontosan 38 évem és 222 napom lesz 2011. dec. 31-re.(azért is írtam Önöknek 39 évet, gondoltam kerekítek az egyszerűség kedvéért)
            Tehát, akkor még dolgoznom kellene 143 napot, hogy kerek egész év legyen.
            De akkor már ugye átcsúszom 2012-re, amikor is csak akkor ajánlatos nyugdíjba mennem, hanem tartozom a felső tízezerhez?
            Ezek szerint felejtsem el azt a fránya 222 napot, és irány a nyugdíj?
            Bár azt még el kell mondanom, hogy meg fogom Önöket még később is keresni, hátha akkor már a számításokról többet tudni. Októberben töltöm az 59 évet, tehát még lesz szűk 3 hónapom, hogy a lehetőségekhez mérten a legjobb döntést hozzam meg az Önök segítségével.
            Nagyon-nagyon köszönöm a segítséget, amit Önöktől kapok és még kapni fogok.
            Csak legyen elég türelmük és kitartásuk!
            Látom a hozzászólásokban van néhány negatív észrevétel is. Azok szégyeljék magukat!!
            Hajrá!

            1. Kedves F. Judit!

              Köszönjük szépen töretlen bizalmát! 🙂

              A döntés joga mindig a kérdezőé, nyilván a kapott sokszínű válaszok segítségével, mérlegeléssel. Mi nem mondunk sem A-t, sem B-t, mert nagyon-nagyon kevés az egyéb információnk, és papíron ugyan lehet igazunk, de a valós élet az sohasem fekete, vagy fehér, hanem milliónyi színárnyalatú.

              A negatív észrevételek száma – hál’ Istennek – elenyésző, a közel hatezer hozzászóláshoz képest az a 4-5 nem számottevő, de lehet, hogy éppen az adott körülmények között nekik is igazuk volt. Nem gondoljuk, hogy a véleményükért szégyenleni kellene magukat, inkább azt tartjuk, hogy még alaposabban magunkba kell néznünk, hogy ne bántsunk meg véletlenül sem másokat, ugyanakkor mi is tartsuk magunkat a véleményünkhöz, ha meggyőződésünk szerint az helytálló, illetve tudjuk azt mondani, ha mégis elszabtuk: bocsánat, tévedtünk. Igyekszünk, hogy ne forduljon elő többet.

              További szép napot Mindenkinek!

  26. A kolléganőm nevében szeretném megkérdezni önöktöl a következöket.
    előre is köszönöm kedvességüket.
    1957.12.02 szü.idő.
    munkaviszony kezdete.1976.07.01.
    A 40.éves munkaviszony alapján, ugy tudom 2016.07.01.mehet nyugdijba.
    kérdése ilyen módon nyugdijba vonulásához lehet e évet megvenni
    mennyit és mennyiért.

    1. Kedves Bányai Csabáné!

      Az 1957-ben született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 65 év (2022.). Kizárólag csökkentéssel történő előrehozás feltétele: betöltött 62 év (2019.) és minimálisan 37 év szolgálati idő.

      A nők kedvezménye nyugdíjba vonulása során nincs életkori korhatár-megkötés; kell lenni minimálisan 32 év munkaviszonyból származó, összesen 40 év jogosító időnek. Ehhez nem lehet éveket vásárolni.

      A nyugellátáshoz szükséges szolgálati idő megvásárlásáról honlapunkon olvashat írást, amennyiben a megadott linkre kattint.

  27. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Ismételten kérdésem lenne Önökhöz. Ha mint nyugdijas elhelyezkedem dolgozni napi 4 órás munkaidőben bruttó 48.000,- Ft-ért a nyugdijam pedig 100.000,- Ft, akkor milyen és mennyi járadékot vonnak tőlem, illetve SZJÁ-t kell-e fizetnem?
    Csak a munkabér után, vagy összevonva a nyugdijjal, ha igen akkor adójóváirás
    lehetséges-e?
    Válaszunket előre is megköszönve, üdvözlettel:
    Zemankó Ica

    1. Kedves Zemankó Ica!

      Olyan régen jelentkezett, hogy már az igazolatlant majdnem beírtuk! A nyugdíjasoknak nincs mindenre ideje? 🙂 🙂

      Kifizetö: A munkáltató TB törzsszám:
      Adószám: Ktg.hely: Könyvelőzóna

      B É R L A P MINTA 2011.05. hó
      ===========================================
      Név: Zemankó Ica TAJ szám:

      Személyi alapbér: 100000 Ft/hó
      Ledolgozott nap: 22 -óra: 44.0
      Szabadság nap: -óra:
      Fiz.ünnep nap: -óra:

      Munkabér: 100000

      Összevonandó adóalap: 100000
      Adóalap kiegészítés: 27000
      Az adóelöleg alapja: 127000

      SZJA: 8220
      Nyugdíjbiztosítási járulék (10.0%): 10000
      Egészségb. és munkaeröp. jár. (4.0%): 4000

      KIFIZETENDÖ: 77780

      Figyelembe vett adókedvezmények
      -adójóváírás: 12100

      TB járulék: 27000

      Nagyjából így kellene kinéznie a bérlap ezen részének.

      1. Tisztelt Könyvelőiroda!

        Mert nem jelentkeztem, az még nem jelenti azt, hogy nem kisérem figyelemmel a honlapjukat.
        Válaszukat nagyon köszönöm, de lehet, hogy nem fogalmaztam elég világosan az előzőekben. Tulajdonképpen azt szeretném tudni, ha elmennék dolgozni napi 4 órában akkor a munkabéremet és a nyugdijamat összevonják-e és az után kell-e adóznom. Egyébként a nyugdijasoknak tényleg nincs mindenre idejük, munkára pedig azért gondoltam, mert nem akarom a családomat örületbe kergetni az ötleteimmel egy kis időre nyugalmuk lenne tölem.

        Üdvözlettel:

        Zemankó Ica

        1. Kedves Zemankó Ica!

          Nem munkaidőkorlát, hanem keresetkorlátozás van hatályban. Magyarul: (ebből a szempontból) mindegy, hogy 4, vagy 8 órát dolgozik naponta, az összeg számít.

          A keresetkorlátozásról szóló írásunk részleteit honlapunkon megtalálja, a linkre történő kattintással.

          1. Tisztelt Könyvelőiroda!
            Köszönöm a választ, már olvastam korábban honlapjukon a keresetkorlátozásról szóló irást, tök érthető volt a számomra, azonban még mindig nem tudom, hogy a munkabért és a nyugdijat összevonják-e és azután kell adózni, vagy csak a munkabér után?
            Köszönöm a türelmüket,
            üdvözlettel:

            Zemankó Ica

            1. Kedves Zemankó Ica!

              2011. január 1-jétől megszűnt az adóterhet nem viselő járandóság fogalma az egykulcsos adó bevezetésével, a nyugdíj adómentes jövedelem ettől az időponttól.

              1. Tisztelt Könyvelőiroda!

                Nagyon-nagyon köszönöm a számomra kedvező választ.
                Bocsi, hogy ennyit gyötörtem Önöket és igazán nagyra értékelem a türelmüket. Kivánok a továbbiakban sok sikert, kitartást és bizom benne, hogy a részemről mindig díjazott humorukat sikerül még sokáig megőrizniük.
                Üdvözlettel:

                Zemankó Ica

                1. Kedves Zemankó Ica!

                  Mi örülünk, hogy mondhattunk végre valami jót is!

                  Nincs miért bocsit kérnie; mi vállaltuk önkéntesen, hogy próbálunk segíteni, a sok-sok olvasónk pedig partnerünk ebben. Nem beszélve azokról, akik a kérdéseik feltevésével éltetik tovább az oldalt, és lehetőséget adnak nekünk arra, hogy folytassuk önkéntes segítő munkánkat, és még elviselik néha idióta ökörködéseinket is. 🙂

                  Aki nem érti, nem szereti a viccet, a humort, az nagyobb galádságra is képes… 🙂 🙂

  28. Tisztelt Könyvelőiroda!

    Érdeklődni szeretnék a nők 40 éves munkaviszonyába, hogy számit be a 10 év
    tartósan beteg gyermek és egy második egészséges gyermek utáni gyes időtartama? 10 év + 3 év vagy csak az egyik gyermek után lehet igénybe venni?

    Köszönettel: Némethné

    1. Kedves Némethné Zsuzsa!

      Javasoljuk a témában született összefoglalónk alapos elolvasását, mert ott részletesen kitérünk szinte minden lehetséges dologra. Ugyancsak érdemes a kérdéseket, válaszokat is böngészni egy kicsit.

  29. Tisztelt könyvelőiroda!

    1953.12.13-án születtem. Ma kaptam vissza a lekért 40 éves szolgálati idő kiszámításáról szóló nyomtatványt.
    2010. szeptember 4-én töltöttem be a 40 éves munkaviszonyt.
    1969.07.02 – 2009.12.31. közötti időszakra 39 év 174 nap szolgálati időt ismertek el.
    2011. szeptember körül szeretnék nyugdíjba menni. A 2010-es évet nem számolták hozzá (ugyanannál a cégnél folyamatosan dolgozom jelenleg is kihagyás nélkül), gondolom nincs meg nyilvántartásukban a 2010. évtől.
    Ha így sac/kb számolom, már igénybe vehetem a nyugdíjat. Kérdezni szeretném még, igaz-e, hogy + 1 év (esetemben a 2011-es év)+ 2 % nyugdijemelkedést jelent. Vagy rosszul hallottam?
    Köszönettel várom válaszukat.

    1. Kedves Puskáné Éva!

      1953-ban született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 63 év (2016). Előrehozott öregségi nyugdíjkorhatáruk 59 év (2012.) 40 évet elérő, illetve meghaladó szolgálati idő esetén csökkentés nélküli nyugdíjra jogosultak, a minimális szolgálati idő 37 év, amikor csökkentett összegű nyugdíjra jogosultak.

      Tehát, amennyiben önnek 40 év (vagy annál több) munkaviszonya van, akkor 2012.12.13-át követően vonulhat csökkentés nélküli előrehozott öregségi nyugdíjba.
      2011. szeptembere körül akkor mehet korengedményes nyugdíjba, amennyiben erről a munkaadójával meg tud állapodni.

      A hiányzó 2010-es évet szíveskedjék megreklamálni, mert az nagyon hiányozhat majd, amikor szükség lenne rá. Nehezen képzelhető el, hogy a nyugdíjigazgatóságnál egy-másfél év csak úgy felszívódik…

      Nem munkaviszonyból (szolgálati időből) kell meglennie a 40 évnek, hanem 40 év jogosító időre van szükség a nők kedvezményes nyugdíjba vonulásához!

        1. ÉN 2012.06.10-én .jogosultsági időm 40.év.lesz.Szolgálati időm. 43.év 132.nap.Kérdésm hogy elmehetek e előre hozott öregségi nyugdijba 2012.ju.10.én 1953.11.29.születtem.Előre is köszönöm

          1. Kedves GRÉTI53!

            1953-ban született hölgyek öregségi nyugdíjkorhatára 63 év (2016). Előrehozott öregségi nyugdíjkorhatáruk 59 év (2012.) 40 évet elérő, illetve meghaladó szolgálati idő esetén csökkentés nélküli nyugdíjra jogosultak, a minimális szolgálati idő 37 év, amikor csökkentett összegű nyugdíjra jogosultak.

            Amint írja, 2012. június 10-én 40 éves jogosultsági ideje lesz, ami azt jelenti, hogy teljes öregségi nyugdíjba vonulhat attól a naptól kezdve, és a 42 év 132 nap okán teljes összegre jogosult.
            Csökkentés nélküli előrehozott nyugdíjra csak 2012.11.29-től lenne jogosult (az életkori feltétel miatt).

  30. Üdvözletem!

    Lehet más témában is kérdezni, vagy csak a korengedményes nyugdíjjal kapcsolatban?

    Anico

    1. Kedves Anico!

      Van még jónéhány kategóriánk, jó pár tucatnyi írásunk – bármelyikhez lehet hozzászólni, kérdezni, véleményt mondani.

      Szeretettel várjuk! 🙂

  31. Tisztelettel üdvözlöm a Könyvelőzóna Munkatársait, és a Honlap olvasóit! Közel fél éve rendszeresen olvasom a kérdés feleleteket. Most személyes kérdésem lenne. 1954 januárban születtem. Most kértem le ONYF.től az eddig elismert éveimet. 2011 ápr.30.ig38év és 110 napom van elismerve. A 40 év naptári napot számolva 2013 jan 21 .vel lesz meg. Kérdésem: Van e figyelembe vehető pl. éves szabadság, amivel akár csak néhány héttel előrébb hozható lenne lehetőleg 2012 év végéig..?? Illetve olvastam szolgálati idő megvásárlásáról is, ez a 40 évhez is történhet?? Nagyon szeretnék minden lehetőségről tájékoztatást kapni, mert egészségi állapotom miatt a lehető leghamarabb szeretném inditani a nyugdijazásomat.Nagyon várom megtisztelő válaszukat. Köszönet, és őszinte elismerésem áldozatos munkájukért !Tisztelettel és üdvözlettel Margitka Budaörsről…

    1. Kedves Margitka!

      Az összes lehetőségről, az értelmezésekről, teljesen aprólékosan, honlapunkon olvashat összefoglalót, és javasoljuk az ahhoz kapcsolódó kérdések-válaszok átolvasását is.

      A nők kedvezményes nyugdíjba vonulásához nem lehet szolgálati időt vásárolni.

      Dicséretét és kitartását külön köszönjük szépen!

      1. Nagyon köszönöm korrekt és gyors válaszukat…Gondoltam, de egy próbálkozást megért, hátha.nyerhetnék némi időt… ! Sebaj , Akkor olvasok, figyelek, okosodom, és várok türelemmel./remélhetőleg nem változik 2013-ig.a jogszabály…../.. A szolgáltatásuk *5 !!! Jó egészséget, és további kellemes napokat, sok türelmet/a hozzám hasonló / érdeklődőkhöz ! Tisztelettel megköszönve: Margitka

  32. Tisztelt könyvelőiroda!
    A 40 év jogosultsági időm ez év novemberében lesz meg.Az a kérdésem, hogy mennyi a felmondási idő a Munka Törvénykönyve alapján ? Mikortól számítok nyugdíjasnak? A felmondási idő letelte után, vagy attól a naptól, ha meg van a 40 évem?

    1. Kedves Ibolya55!

      A felmondási idő legalább harminc nap, az egy évet azonban nem haladhatja meg; ettől érvényesen eltérni nem lehet.
      A harmincnapos felmondási idő a munkáltatónál munkaviszonyban töltött
      a) három év után öt nappal,
      b) öt év után tizenöt nappal,
      c) nyolc év után húsz nappal,
      d) tíz év után huszonöt nappal,
      e) tizenöt év után harminc nappal,
      f) tizennyolc év után negyven nappal,
      g) húsz év után hatvan nappal
      meghosszabbodik.

      A munkavállaló akkor minősül nyugdíjasnak, ha
      a) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény szerinti öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik (öregségi nyugdíjra való jogosultság), illetve
      b) az a) pontban említett korhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban, vagy
      c) korkedvezményes öregségi nyugdíjban, vagy
      d) előrehozott (csökkentett összegű előrehozott) öregségi nyugdíjban, vagy
      e) szolgálati nyugdíjban, vagy
      f) korengedményes nyugdíjban, vagy
      g) más, az öregségi nyugdíjjal egy tekintet alá eső nyugellátásban, illetőleg
      h) rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíjban
      részesül.
      – A munkavállaló akkor részesül az (1) bekezdés b)-h) pontokban felsorolt nyugellátásban, amikor a nyugellátást kérelmére megállapították.
      – A munkavállaló köteles tájékoztatni a munkáltatót, ha az (1) bekezdés hatálya alá esik.

  33. Azt szeretném megkérdezni, hogy a 40 év munkaviszony után nyugdíjba menés esetén, beszámít e az évekbe a táppénz és 2 gyerek után a gyes és a gyed?

    1. Kedves mikula gyuláné!

      A nők kedvezményes nyugdíjba vonulására gondol? Legalább annyit tegyen meg, hogy olvassa el összefoglaló írásunkat a témáról! Köszönjük szépen!

      Amennyiben marad nyitott kérdése, és nem talál a kérdés-feleletek között sem választ, szívesen állunk rendelkezésére.

  34. 2011 07 23 tőltőm be az 59 évet és 41 év szolgálati évet állapitottak meg mehetek e csőkkentés nélkúli előrehozott őregségi nyugdijra a jelen tőrvények szerint mivel nő vagyok

    1. köszönöm válaszukat tisztelettel KORNFELDNÉ HOHNER ANNA

  35. Kedves Iroda, kedves Erzsébet.

    Ugyan abban a cipőben vagyok, csak 1971. 02 .-tól “szabadítottak fel”,ettől kezdve teljesítménybérben dolgoztam. Április 8.-án adtam be a nyufiba a jogosító időre a kérelmemet, és én irtam egy külön oldalt az ügyintézőnek, hogy mit kérek megvizsgálni, többek között kértem ennek az időszaknak a vizsgálatát is.
    Ha lehet akkor én megpróbálom tanukkal ezt igazolni, mert bérlistát nemtudok elővenni.
    Nagyon várom a fejleményeket.
    Továbbra is maradok olvasója ennek a hasznos oldalnak.
    Szép napot MINDENKINEK.
    Fórián Mária

    1. Kedves Fórián Mária (Törzsolvasónk)! 🙂

      Önnek is, és Erzsébetnek is figyelmébe ajánljuk csokis nevű olvasónkkal március 31-én folytatott elmélkedésünket a témában, ugyanezen cikknél. Egy kicsit vissza kellene keresni ezen a részen.

  36. Tisztelt Könyvelő Iroda!
    Következőkben szeretném a segítségüket kérni:
    Férjem 1954. 04.01-én született, 37 év munkaviszonya van, elmehet-e az idén még korengedményes nyugdíjba? (szerintem nem, szerinte igen)
    Válaszukat előre is köszönöm!

      1. Nagyon szépen köszönöm a gyors válaszukat.

  37. Tisztelt Könyvelő Iroda!

    Elnézést kérek, de kérdésemben egy szót hibásan írtam.
    Válaszukat köszönöm szépen, számomra így már érthető.

    Cseri Éva

  38. Tisztelt Könyvelő Iroda!

    Kérdésem lenne Önökhöz. Arra lennék kiváncsi, hogy nyugdíjszámításnál mit jelent a kieső idő.
    A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság a szolgálati időnél- gondolom a nők kedezményes nyugdíját is – az éveket 365 nappal számolja. Általában az éves munkanapok száma üneppel együtt 260-262 nap. Ezt úgy kell értelmezni, hogy pld. a 365-260=105 nap, tehát a 105 nap a kieső idő, mivel erre nincs bérfizetés, vagy ezt rosszul értelmezem?
    Vagy a 365 nappból csak a táppénzt, fizetésnélk.szabadságot, gyest (napokat) veszik ki, vagy ezt is rosszul értelmezem?
    Várom szíves válaszukat
    Köszönöm szépen Éva

    1. Kedves Cseri Éva!

      Az öregségi nyugdíj összegét az elismert szolgálati idő és a figyelembe vehető havi átlagkereset alapján kell megállapítani. A havi átlagkereset kiszámításánál használatos az osztószám kifejezés. Az osztószám a biztosításban töltött idő azon napjainak száma, amelyre a biztosítottnak keresete, jövedelme volt. Az osztószám megállapításánál a heti pihenőnapokat, a munkaszüneti napokat és a szabadnapokat is figyelembe kell venni. Nem kell számításba venni az osztószám meghatározásánál a fizetés, díjazás nélküli időszakokat, így különösen a fizetés nélküli szabadságon, táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, baleseti táppénzben, katonai (polgári) szolgálatban töltött időt.

      Forrás: Adózóna

  39. Tisztelt Könyvelőiroda!

    Köszönöm szépen a gyors és mindenre kiterjedő válaszukat!
    Megértettem, hogy nincs más választásom mint dolgozni még 3 évig, (ha találok munkát) és reménykedni, hogy nem törlik el ezt a kedvezményt!
    Jó munkát, és szép napot kívánok az iroda összes dolgozójának!

    1. Kedves Zsóka 56!

      Nagyon szívesen!
      És sohase adja fel a kétségbeesést! 🙂 🙂
      Örüljön a családnak, az egészségnek, és – ahogyan azt szokták mondani – úgy nem volt még soha, hogy ne lenne valahogyan… 😉

  40. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Megkaptam a Nyugdíjintézettől a szolgálati idő elismerési kérelem kiszámítását!
    Szolgálati időm : 39 év 132 nap
    Jogosultsági időm: 36 év 307 nap. 2010.12.31.-ig( szakmunkás évek nélkül)
    Tehát a nők kedvezményes nyugdíját nem vehetem igénybe,sajnos!
    Azt szeretném megkérdezni Önöktől, hogy van-e valamilyen lehetőségem, hogy nyugdíjba mehessek még az éven, mert jelenleg nem találok munkát.
    Szeptemberbe meg lesz a 40 év szolgálati időm, esetleg igénybe vehetem-e az előrehozott, csökkentett összegű nyugdíjat, vagy megválthatom-e a hiányzó 3 évet valamilyen formában?( 1956-ba születtem)
    Előre is köszönöm válaszukat!

    1. Kedves Zsóka 56!

      Az öregségi nyugdíjkorhatára 64 év és 183 nap (2020. II. félév, vagy 2021. I. félév), ezt megelőzően 2 évvel, 62 éves és 183 napos korában lesz jogosult az előrehozott öregségi nyugdíjra, mert a 37 évet meghaladja a szolgálati ideje, de kizárólag csökkentett összegű nyugdíjra lesz jogosult. (kb. 9 év az öregségi nyugdíjig és kb. 7 év a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjig).

      A nők kedvezményes nyugdíjához még kb. 3 évet kell munkaviszonyban töltenie, ami teljes öregségi nyugdíjat jelent.

      A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 34. § (5) bekezdés b) pontja alapján megállapodást köthet szolgálati idő szerzése céljából az a személy, aki az öregségi teljes, illetve öregségi résznyugdíjra jogosultságához szükséges hiányzó szolgálati időt ? legfeljebb azonban öt évet ? kívánja szolgálati időként elismertetni.

      A hiányzó szolgálati idő elismerésére akkor köthető megállapodás, ha az igénylő

      – öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges húsz év szolgálati ideje nincs meg, vagy
      – aki a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt 1997. december 31-ét követően tölti (töltötte) be, de nem rendelkezik az öregségi résznyugdíjhoz szükséges tizenöt év szolgálati idővel.

      A megvásárolható szolgálati idő napokban meghatározott számát a nyugdíjigény tárgyában hozott első fokú határozat tartalmazza, ettől eltérő szolgálati időre megállapodást kötni nem lehet.

  41. Tisztelt Könyvelőiroda!
    Nagyon köszönöm az Önök mindenre kiterjedő válaszaikat sok-sok értelmes és értelmetlen kérdésre. Csak a válaszokat olvasva majdnem mindenre sikerült választ kapnom.
    Már csak két kérdésem lenne.
    Az én esetemben a nyugdíjintézet számítása alapján ez év március 03-án megszereztem a 40 év jogosító időt. Szolgálati időm augusztus 08-án éri el a 43 évet.
    -Ha a számítás a hagyományos öregségi nyugdíjhoz igazodik, akkor a + 3 év szolgálati idő hány százalékkal emeli a nyugdíjalapot?
    Gondolom érdemes megvárni a betöltött 365 napot.
    – Ahhoz, hogy a munkáltatóm felé jelezzem a szándékomat a hagyományos felmentési idővel kell-e számolnom. Én a huszadik évemet taposom ennél a cégnél ha jól tudom az én esetemben ezért ez 70 nap, melynek a felével rendelkezik a cég.
    – Ennél a kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségnél mi a szabály? Én adom be, vagy megkérheti a cég? Csak megszűnt munkaviszony után, vagy előtte már be lehet adni a kérelmet 30 nappal?
    Válaszukat előre is köszönöm.
    Üdvözlettel: Légrádi Katalin

    1. Kedves Légrádi Katalin!

      Köszönjük szépen dicséretét! Már nem dolgozunk hiába…. 🙂

      Nem években, hanem napokban számítják a szolgálati időt/jogosultsági időt, tehát, nem kell kivárnia a 365 napokat.
      A nyugdíj összegének kiszámításánál is a közel 43 évet számolják akkor is, ha a 40 éves jogosultság okán szerzi meg a nyugdíjba vonuláshoz a jogosultságot.

      A nyugdíjba vonuláshoz a biztosítással járó jogviszonyt meg kell szüntetni, ami többféleképpen lehetséges. Honlapunkon írtunk már erről: kövesse ezt a linket a részletesebb tudnivalókhoz.

      1. Üdvözlöm Önöket!
        Gyors válaszukat nagyon szépen köszönöm, de azon meglepődtem, hogy a 43 év szolgálati idő nincs betöltéshez kötve?
        Én ezt azért kérdeztem, mert úgy tudtam, hogy a nyugdíj összegének kiszámításánál a 40 fölötti évekre évi 2%-kal emelkedik a szorzó. (A járulékokkal csökkentett nettó (átlag) jövedelem75%-a 40 év után, + 2% évente a plusz évekért?)
        Mert, ha így van akkor ez nem mindegy. Én nem a születésnapom betöltése után mennék nyugdíjba, hanem a 40 év jogosító idő betöltésével – ami nem azonos a szolgálati idő betöltésével -, ezért gondoltam a kivárást.
        A többi kérdésemre köszönöm, teljesen kielégítő választ kaptam.
        Üdvözlettel: Légrádi Katalin

        1. Kedves Légrádi Katalin!

          Úgy tűnik, nem fogalmaztunk egyértelműen: A figyelembe vehető átlagkeresetnek, a szolgálati időtől függő százaléka lesz a nyugdíj összege 2012. december hó 31-ig, 40 év szolgálati idő esetén 80%, majd minden további évre 2 %.

          Ha ennyire egyszerű lenne a nyugdíjszámítás, akkor az nagyon jó lenne, meg könnyű… 😉
          Mi viszont nem vállalkozunk nyugdíj-kalkulációra, hiszen minden adat az Ön kezében van.

  42. Üdvözlöm Önöket!
    A Széll Kálmán terv szerint: Meg kell szüntetni minden olyan jogcímet – a nők 40 éves munkaviszonya kivételével -, amely lehetővé teszi, hogy a törvény által előírt korhatár előtt munkaképes emberek nyugdíjba menjenek.
    Ez az én olvasatomban azt jelneti, hogy megszűntetik az előrehozott öregségi nyugdíjat is.
    1952-ben születtem, tehát az idén még biztosan elmehetnék csökkentett összegű nyugdíjba, mivel a munkaviszonyom 2010. dev 31-ig 38 év és 222 nap. (Csak eddig van kiszámolva, de jelenleg is dolgozom, és a munkahelyem stabilnak tűnik).
    Ha most nem megyek, akkor akkor csak 2015-ben esedékes.
    Szívem szerint még dolgoznék 2012 őszéig, és csak akkor mennék el előrehozottba, ha lesz még ez a lehetőség egyáltalán.
    Az a kérdésem, hogy érdemes lenne-e megváltanom(kifizetnem)a hiányzó nyugdíjjárulékot, és akkor teljes összeggel mehetek, vagy menjek inkább csökkentett nyugdíjösszeggel el?

    1. Kedves B Judit!

      A szándék a korkedvezményes és a korengedményes nyugdíj rendszerének átszabása. A törvény öregségi nyugdíjkorhatárt és előrehozott öregségi nyugdíjkorhatárt ír elő (utóbbi esetében az 1953.12.31-e után született hölgyek és az 1950.12.31-e után született urak esetében kizárólag csökkent nyugdíjjal).
      Minden egyéb jogcímet szeretnének megszüntetni ez Önt nem érinti, ilyen értelemben.

      Ön idén megszerzi a jogot az előrehozott öregségi nyugdíjra, és akkor érvényesíti, amikor úgy gondolja, hogy másnap már nyugdíjasként szeretne ébredni. 😉

      Nem érdemes megváltani. Vegye elő a szántó-vetőit: a hosszú évek keserves megtakarításaiból befizet most nagyobb összeget azért, hogy annak töredékét visszakapja később, részletekben, csökkent vásárlóértékben? Ha csak a bankban tartja, akkor is többet hoz, nem? Arról nem beszélve, hogy ha bírja, ha kedve és lehetősége van, akkor nem egészen másfél évet kellene dolgoznia a csökkentés nélküli nyugdíjhoz.

      1. Nagyon szépen köszönöm a gyors választ!
        De egy dolog még most sem világos számomra.
        Biztos, hogy az előrehozott öregségi nyugdíj lehetősége nem szűnik meg 2012-ben. Ha nem szűnik meg, akkor vígan eldolgozom 2012 év végéig.
        De! Ha nyugdíjtörvényt úgy csűrik-csavarják, hogy mégis megszűntetik, akkor mégis csak jobban járok, ha az idén elmegyek csökkentett összeggel, mert ez lehet több, mint a 2013-tól esedékes teljes nyugdíj összege.
        Idáig számomra egyértelmű volt, hogy ráérek dönteni, mivel a Szél Kálmán terv szerint:
        “Az intézkedések között említi a dokumentum azt, hogy július 1-jéig felülvizsgálják a korengedményes nyugdíjak rendszerét, valamint a táppénz-folyósítás szabályait, és javaslatot tesznek azok megváltoztatására.”
        Megtudok mindent és dönthetek. De a végén van egy másik dátum is, ami megzavar:
        “2011. december 31-ig megalkotják azokat a jogszabályokat, amelyek az új nyugdíjrendszer működéséhez szükségesek, a jövő év első napján pedig hatályba lép az új, fenntartható nyugdíjrendszer.”
        Mire megtudom az új jogszabályokat. lehet késő lesz.
        Szóval tanácstalan vagyok. Elmenjek-e még az idén nyugdíjba, vagy “nyugodtan” megvárhatom a 2012?

        1. Kedves B Judit!

          A korengedményes nyugdíj nem azonos az előrehozott öregségi nyugdíjjal!! Az előrehozott öregségi nyugdíj az öregségi nyugdíj.

          Arra mi kevesek vagyunk, mint a liszteszsákban a molyfing, hogy megígérhessük, hogy nem fog megváltozni minden, arra meg különösen kevesek vagyunk, hogy a jövőbe lássunk (bár, néha az könnyebbnek tűnik, mint képviselőink fejében racionalitást keresni…).

  43. Üdvözlöm Önöket!
    Az özvegyi nyugdíj feléledésével kapcsolatban szeretnék érdeklődni. Kérem, ne a jogszabály linkjét küldjék el, mert azt olvastam a Nyugdíjfolyósító honlapján, de nem igazán tudom értelmezni magamra.
    Feleségem 1950 áprilisában született, elhalálozott 2002 őszén. Érettségi után rögtön dolgozott a haláláig.
    Egy évig kaptam az ideiglenes özvegyi nyugdíjat.
    Jelenleg már én is nyugdíjas vegyok másfél éve.(1949-ben születtem)
    Kaphatok-e újra özvegyi nyugdíjat, és kb. mennyit?
    Ha igen, igaz-e, hogy újranősülés esetén ez megszűnik?
    Számít-e, hogy a jövendőbelim aktív dolgozó, vagy már ő is nyugdíjjas (ugyanis most áll nyugdíj előtt. még nem tudni, hogy ebben az évben, vagy 2012-ben fog nyugállományba vonulni)?
    Köszönettel A. Zsolt

  44. Tisztelt könyvelőiroda! Naponta olvasom az Önök irását és felmerült bennem egy kérdés.A napokban egy ismerősöm mondta hogy megy nyugdíjba 1hét mulva,mert beszámolták a szakmunkásképző iskola évközi gyakorlatát és meg van a 40 év jogosultsági ideje.Szeretném kérdezni hogy mi a feltétele ezen időszak elfogadásának?köszönettel Erzsébet

    1. Kedves erzsébet!

      Javasoljuk összefoglaló írásunk elolvasását, az ott meghivatkozott – nyugdíjigazgazgatóságtól kapott – kiegészítéssel együtt. Ott részletesen, számpéldákkal le van írva minden lehetőség és feltétel.

      Az ismerősének meg az ángyikájának a térde kalácsát! A szakmunkásképző iskola évközi gyakorlatát csak akkor számítják be a nők kedvezményes öregségi nyugdíjába, ha arra munkaviszonyt létesített. Az szokott ilyenkor előfordulni, hogy munkaviszonya van, és közben beiskolázták szakmunkásképzőbe. A szakmunkástanuló éveket – sajnos, szerintünk igazságtalanul, nem számolják be a jogosító időbe.

      1. Azt írják :

        A szakmunkásképző iskola évközi gyakorlatát csak akkor számítják be a nők kedvezményes öregségi nyugdíjába, ha arra munkaviszonyt létesített.

        Én ezt nem olvastam az onyf honlapján, ott csak ez áll:

        (jogosultsági időnek számít)..a szakmunkástanuló, a szakközépiskolai tanuló kötelező nyári gyakorlata, amennyiben arra bejelentési adat található, ideértve természetesen az egyéb tanulmányokat folytató személy nyári szünetben történő munkavégzésének időtartamát is,

        Ha nem található bejelentési adat, pótolható-e önök szerint mondjuk szakmunkásbizonyítvánnyal vagy mondjuk két tanúval akik tanúsítják hogy Marika ettől – eddig kötelező nyári gyakorlaton vett részt.

        1. Kedves csokis!

          Mi nem is állítottuk, hogy az ONYF honlapjáról idéztünk… 🙂

          Mi ezt a témát nagyon alaposan körbejártuk, kidolgoztuk, összegeztük (kövesse a linket az összefoglalóhoz), ahol hiányosságot véltünk felfedezni, ott állásfoglalást kértünk, és aztis közzétettük.
          Bizton állítjuk, hogy ennyire részletesen, átfogóan sehol sem talál írást erről a kérdésről.

          Az ONYF Ön által idézett része, és a mi állításunk összecseng; maga a tanidő nem számít bele a jogosító időbe, csak a keresőtevékenységre irányuló munkavégzés időszaka számít bele. Ilyen – többek között – a kötelező nyári gyakorlat, ha az bejelentett jogviszony volt.
          Pl. a postaforgalmi szakközépiskolában minden tanévet követő nyáron kötelező szakmai gyakorlatként egy hónapot kellett dolgozni egy-egy postahivatalban, mely nélkül a következő év nem volt megkezdhető. Ez az időszak azonban nem minősül beszámítható jogosító időnek, mert nem volt bejelentve, csak az oktatási osztály tartotta nyilván, a munkaügy nem.
          Más szakiskoláknál viszont bejelentették a nyári gyakorlaton résztvevőket, bérezést/díjazást/ösztöndíjat stb. kaptak, és ők is csak akkor mehettek a következő osztályba, ha megvolt ez a gyakorlatuk.
          Mivel ez esetben volt bejelentés, ezért ez az időszakuk jogosító időnek minősül (ugyanúgy, mint amikor egy középiskolás, vagy egyetemista elment a nyári szünetben újságkihordónak, árukísérőnek, polcosnak, pincérnek stb, feltéve, ha bejelentették).

          Tehát, összefoglalva, önmagában a nyári gyakorlaton való részvétel igazolása még nem elegendő, mert abból még nem következik a jogosító időbe történő beszámítás. Bérlista, fizetési szalag (akár csak egy darab is az emlékkönyvből), vagy munkaszerződés, vagy megbízási szerződés az, amivel lehet ilyenkor előrukkolni. Olyan bizonyíték, amellyel valószínűsíthető a jogosító idős feltétel, még akkor is, ha éppen egy balatoni vendéglős nem jelentette be a diák-pincérét annak idején. Mivel elévült, a vendéglősnek már nem lesz belőle gondja, de a jogosító időhöz adott esetben minden nap jól jöhet.

          1. Én szerintem a nyári gyakorlat minden szakmunkástanulónak kötelező volt. A postaforgalmiban a postán kellett dolgozni, a varrónő tanulóknak a varrodában. Ezek nélkül nem mehettek a következő évfolyamra. A balatoni vendéglős szerintem nem nagyon életszerű a 70-es években A tanúval történő bizonyításra nem mondtatok semmit.

      2. Köszönöm szépen válaszukat további két kérdés merült fel bennem.1.1969.09.01.voltam Szakm.tanuló.1972.02.01-én a vállalat felszabadított a 4.5-ös tanulmány átlag feletti erdményem alapján .Szakmunkásbért+jutalékot+műszakpótlékot kaptam.kérdés beleszámít-e a jogosultsági időbe?továbbá munkanélküliségem alatt napi 4.órás mukaviszonyom volt ezen időszak beleszámít -e a jogosultsági időbe.szolg.időm 2010.12.31ig 41év 120nap.köszönöm szépen segítségüket.Nagyon sok segítséget nyujtottak részemre amiket korombeliekkel meg is osztok.Erzsébet

        1. Kedves ERZSÉBET!

          A szakmunkástanuló évek nem számítanak a jogosító időbe (nem jogosultsági, hanem jogosító!), az igazolt szakmai gyakorlat igen.

          Amennyiben a 4 órás jogviszonya be volt jelentve, és vontak utána nyugdíjjárulékot, akkor az is beszámít a jogosító időbe.

          1. Nagyon szépen köszönöm gyors és pontos válaszukat.Kívánok Önöknek jó egészséget és nagyon szép napot.Erzsébet

  45. Tisztelt Könyvelőiroda !

    A fiam ikergyermeki velem,mint gyes-re jogosult nagyszülővel élnek együtt a saját háztartásomban, életvitelszerüen. Kérdésem az lenne,hogy a nők kedvezményes öregségi teljes nyugdijához a nagyszülői gyes időtartama figyelembe vehető e a jogosultsági idő megállapitásakor ? V álaszukat előre is köszönöm.

    Tisztelettel. Janotkáné

  46. Kedves könyvelőiroda,
    Szeretném megkérdezni, ha tudják, vagy nyilvános a szorzó szám amivel a nők kedvezményes nyugdíját kiszámolják, lehetséges hogy nem ugyanaz a szorzó mint a rendes öregségi nyugdíjnál? Válaszukat köszönöm,további sikeres munkát kívánok.
    Mária

    1. Kedves Fórián Mária!

      A nyugdíj összegét – lényegét tekintve – úgy számolják, mint az öregségi nyugdíjnál, lévén ez teljes öregségi nyugdíj, életkortól függetlenül.

  47. Grüß Gott zusammen!

    Talan emlekeznek ram, en 1954-ben majusban születtem.
    Sajnos kiderült, hogy meg 3,5 evig kellene dolgoznom ahhoz, hogy a nök kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőséget igenybe vehettem. Mivel munkanelküli vagyok( most jar le a munkanelkülim) es eselyem sincs hogy munkat talalok kerem segitsenek vagy tanacsot adjanak a következö kerdesemre :
    mivel most mar csak elönyugdijrol lehet szo bizonytalan vagyok abban , hogy fizessek – e meg tovabb a nyugdijjarulekot vagy se. Nekem most van 40,5 ev munkavisszonyom. Mennyire befolyasolja a nyugdijösszeget ha most 3,5 evig nem fizetek. Erdemes -e egy bizonyos üsszeget befizetni vagy nem ? Elöre is köszönöm a valaszt
    Vica

    1. Kedves Vica!

      Grüß die Gott! 🙂

      Nem előnyugdíj, hanem előrehozott öregségi nyugdíj, ami az Ön esetében 60 év és 183 napos korában (2014. II. félév) lesz esedékes.

      Véleményünk szerint a minimálisan 37 év helyett a 40,5 év munkaviszony elég sok ahhoz, hogy lényegesen nyugdíján (amely csökkentett összegű lesz) nem fog tudni lendíteni, különösen nem, ha ez az önkéntes befizetés a minimálbér körüli összeget tesz ki. Inkább tartalékolja a 100%-át, hasznosítsa okosan, mintsem visszakapná a 70-80%-át, majd, egyszer (talán?).
      A munkanélküli időszak, amennyiben nyugdíjjárulékot vontak belőle, szolgálati időnek minősül.

  48. Tisztelt könyvelőiroda!
    Segítségüket kérném hogy,a nyugdíj összegének megállapítása,a hölgyeknél 40év jogosultsági idővel,ugyanazzal a számítással történik mint a teljes összegű öregségi nyugdíj? Mert a nyugdíj intézet által küldött határozatban, megállapított összeg és a nyugdíjkalkulátorral számított összeg között,jelentős eltérés mutatkozik.Kérdésem lenne,hogy kihez fordulhatok a pontos számítás érdekében,és a határozatban megállapított összeg ellen felebezhetek e ?
    Válaszukat előre is tisztelettel köszönöm.

    1. Kedves ADA!

      A nyugdíjszámítás rendkívül aprólékos, szakszerű munkát igényel, rengeteg adatot kell összegyűjteni és számolni vele. A nyugdíjkalkulátorok az átlagos esetekre vonatkozó számítást végzik el, az általunk megadott (beírt) adatok alapján.
      Amennyiben egy adatot nem jól értelmezünk, nem jól írunk be, akkor nagyon tévútra lehet szaladni. A nyugdíjigazgatóságon dolgozók is tévedhetnek, de akkor sem számszerűen, sőt, ha lehet mérlegelni egyáltalán, akkor inkább a nyugdíjas javára döntenek, ha a legcsekélyebb törvényi lehetőségük van rá.
      Mindezek mellett nem elképzelhetetlen a tévedés, ezt nyugdíjszakértővel célszerű ellenőriztetni, kizárni a tévedést, vagy megerősíteni a végeredményt.
      Természetesen, a határozat ellen, a nyitvaálló határidőben lehet fellebbezni, észrevételt tenni, esetleg helyesbítést kérni.

  49. Szeretném kérdezni, hogy szolgálati időt válthatok e meg, mint magán személy,vagy esetleg a munkahelyema, nöknek szólo 40éves nyugdijhoz, 36,5 évem van ledolgozva.

  50. Kíváncsi szerint:
    2011. március 4. péntek – 14:49
    Kedves Könyvelő iroda!Nő,1957,munkahelyi szerződéssel 3 év szakmunkásképző,2 gyerek,folyamatos munkaviszony,és ezen idő alatt 4 évig önkormányzati képviselő,5 hónap munkanélküli,kérdés ,mikor kérheti a nyugdíjízást,választ köszönöm

    1. Kedves Kíváncsi!

      Ezt a kérdést 2 napja már feltette, csak akkor nem adta meg születési idejét és nemét. Ennek ellenére megválaszoltuk (itt a válasz).
      A válaszként megadott írásban nagyon alaposan kitérünk mindenre, ami a nők kedvezményes nyugdíjba vonulásával kapcsolatos (ilyen alaposan, részletesen, a hivatalos oldalak sem dolgozták fel a témát), sőt! Mivel láttuk előre, hogy hol van a jogszabálynak nehezen értelmezhető része, állásfoglalást is kértünk a nyugdíjigazgatóságtól, és az ő válaszukat is közzétettük.
      Írásunkban példákat is közzétettünk.
      Jelenleg 145 hozzászólás van ehhez a cikkhez, ami azt jelenti, hogy kb. 70 alkalommal magyaráztuk el a legkülönfélébb módon ezt a szabályozást.

      Ne haragudjon meg, de azt nem tesszük meg senki helyett, hogy leüljünk, papírt vegyünk elő meg íróeszközt, és kiszámoljuk a napjai számát. Összeadni, kivonni mindenki tud. 🙂

"Vissza a tetejére" gomb