• Adó | Járulék | Illeték
    NAV online SZÁMLÁZÓ használatbavételi útmutató - elkészült számla adatai

    NAV online SZÁMLÁZÓ használatbavételi útmutató

    FIGYELEM! Felhívjuk minden érdekelt szíves figyelmét, hogy a NAV 2018. július 01-én indított online számlázóprogramja nem tünteti fel a kimenő számlán a kötelező jelöléseket (pl. a “kisadózó” jelölést, az egyéni vállalkozóknál a nyilvántartási számot), a pénzforgalmi elszámolást kattintással kell jelölni, és a könyvelőnek küldendő NAV adatexport XML fájl formátuma (sémája) is más, mint ahogyan ezt a legtöbb helyen használjuk. Mindezekkel együtt a NAV online SZÁMLÁZÓ minden további nélkül ajánlható azoknak a kisvállalkozásoknak, akiknek nincs igazán sok számlájuk, és azok kiállításánál is a szokványos dolgokat követik. A NAV online számlázója, ha az említett hibákat kijavítják, tökéletes megoldást jelent a kézi számlatömb leváltására. Sok-sok jobb és rosszabb, ugyancsak ingyenes online számlázó érhető el a piacon, talán csak annyi a különbség, hogy ennek az új online számlázónak egy igazi közéleti nagyágyú, a NAV, a mentora. Hogy ki és melyik számlázót választ, az ízlés kérdése, mindenki döntse el saját maga, hogy mire van szüksége – és ehhez kérje ki könyvelője véleményét, merthogy nekik kell majd dolgozniuk együtt a számlától a könyvelésig. Mivel készítettünk útmutatókat a NAV Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztrációról és a NAV adatszolgáltatásra kötelezett technikai felhasználó létrehozásáról, úgy véltük; itt az idő a NAV online SZÁMLÁZÓ használatbavételéről is közzétenni egy útmutatót: 1. Bejelentkezés…

    Többet olvasni...
  • Általános forgalmi adó
    könyvelőzóna útmutató - NAV adatszolgáltatás technikai felhasználó létrehozása, a technikai felhasználó

    NAV adatszolgáltatásra kötelezett technikai felhasználó létrehozása

    Tegnap, a NAV Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció útmutató című írásunkban bemutattuk az elsődleges felhasználó regisztrációs folyamatát. Az elsődleges felhasználó az a természetes személy (a képviseletre jogosult), aki az adózó nevében végzi a NAV felé az adatszolgáltatást. Nehogy azt higgyük, hogy az elsődleges felhasználó  regisztrációjával végeztünk a teljes procedúrával! Szükségünk van még a technikai felhasználó regisztrációjára is! A technikai felhasználó létrehozása szükséges ahhoz, hogy a NAV felé hitelesítsük a szervezetünket, és a használt számlázóprogramot. A technikai felhasználó létrehozása után kapjuk meg azt az XML kulcs-párt (azonosító kódot), amit meg kell adni a használt számlázó programban. Tehát, nagyon-nagyon lecsupaszítva: A technikai felhasználó az a személy, aki a számlázást végzi, és adott esetben az ő adatával megy be a NAV-hoz az adatszolgáltatás. A technikai felhasználó a számla elkészítésére, kinyomtatására/küldésére jogosult, és amikor a számlázóprogram érzékeli, hogy adatot kell szolgáltatni a NAV felé, akkor az ő technikai azonosítóival (XML kulcspárok, felhasználói név, jelszó) történik az adatszolgáltatás, ebből fogja tudni a NAV, hogy melyik szervezet számlázásra jogosultja küldte be az adatszolgáltatást. (Nem kicsit, ámde nagyon elbonyolították, de az adózói részről nem választás kérdése az egész, így nincs más hátra, mint a technikai felhasználó(k) létrehozása.) A technikai felhasználó létrehozásának lépései 1. Előkészületek Előfeltétel, hogy a NAV…

    Többet olvasni...
  • Általános forgalmi adó
    könyvelőzóna útmutató: NAV kötelező adatszolgáltatás adózói regisztráció

    NAV Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció útmutató

    Eljött a nagy nap, amikor a NAV számla adatszolgáltató rendszere az egyszerű földi halandó számára is elérhetővé vált. 2018. július 01 előtt ez a legfontosabb teendőnk; akinek várhatóan eléri a kiszámlázott számlájában az áfa értéke a 100ezer forintot, annak 2018. július 1-étől kezdődően tudatni kell a NAV-val számlája adatait, de erre csak akkor van lehetősége, ha előtte elvégzi azt a kötelező regisztrációt, amelyben közli, hogy ő azonos önmagával. 😀 A gazdálkodó szervezetek számára az elsődleges regisztráció nem túl bonyolult, de azért a számítástechnikában nem igazán jártas ügyvezetők, képviseletre jogosultak számára a következőkben bemutatjuk, hogy mit kell tenni lépésről lépésre ahhoz, hogy ezt az akadályt sikerrel vehessük. Az előkészületek: A regisztrációhoz Ügyfélkapus hozzáférés szükséges; akinek nincs, ne is bámészkodjon errefelé! Irány egy Kormányablak, irány az Ügyfélkapus regisztráció megszerzése. Akinek van már Ügyfélkapus hozzáférése, azoknak azt tanácsoljuk, hogy készítsék elő az adókártyájukat (szükség lesz az adóazonosító jelre!), valamint a képviselt cég adataival sem árt tisztában lenni, leginkább az adószámmal. Amiket menet közben kell beírni, de jobb, ha már most kitaláljuk, mielőtt nekivágunk: Felhasználói név, jelszó, kapcsolattartási email cím. (Nemes egyszerűséggel az Ügyfélkapus adatokkal egyező adatokat adtunk meg. Igaz ugyan, hogy nem szerencsés mindenhova azonos adatokat használni, de valljuk be: Ügyfélkapu, Cégkapu, Adatszolgáltatás,…

    Többet olvasni...
  • Általános forgalmi adó
    könyvelőzóna összefoglaló a NAV online adatszolgáltatás, és a NAV ingyenes online számlázásról

    Hamarosan indul a NAV online adatszolgáltatás és az ingyenes online számlázás

    Kedves Ügyfeleink, Partnereink, Barátaink! Igaz, hogy lassan a kedvenc sörözőnk sörcsapjából is a NAV online rendszerének bevezetése folyik, mégis sokan kérdezik tőlünk, hogy “mi ez? mit kell tennünk?”. Úgy véljük, úgy gondoljuk, úgy látjuk, hogy a média szokásos habverő tevékenysége, nagyon sokszor a szakmaiatlansága, valamint a bevezetéshez kapcsolódó össznépi felkészítés, oktatás hiánya őskáoszt is okozhat a fejekben, ezért úgy döntöttünk, hogy a közelgő – 2018. július 01-i, bevezetési határidő előtt, a legutóbbi, NAV online számlázás – utolsó figyelemfelhívás! című írásunkat folytatjuk, és a létező legegyszerűbb szavakkal igyekszünk összefoglalni azokat a tudni- és tennivalókat, amelyek az elkövetkezendő kettő hétben a vállalkozások előtt állnak. Először lássuk a legfontosabb dátumokat: 2018. június 18. Indul a regisztráció  a NAV SZÁMLA-ADATSZOLGÁLTATÁSra 2018. június 25. Indul a NAV ingyenes online SZÁMLÁZÓRENDSZERe 2018. június 29. Indul a számlatömbök használatával kibocsájtott számlák MANUÁLIS RÖGZÍTÉSÉT LEHETŐVÉ TEVŐ RENDSZER (v.016) 2018. július 01. 0:00 indul a NAV “éles” ADATSZOLGÁLTATÁS Szerintünk nem kapott kellő hangsúlyt, kissé keverednek a fogalmak, hogy itt egyszerre kettő dolog is bevezetésre kerül, amelyek kétségtelenül összetartoznak, de mégiscsak kettő dolog: 1. A legfontosabb dolog a számlákról történő kötelező adatszolgáltatás rendszere. 2018. július 01-től a jogszabályi előírások értelmében minden érintett adózónak kötelessége 100.000 és 499.999 forint áthárított áfa…

    Többet olvasni...
  • Általános forgalmi adó
    robotizacio-online-szamlazas

    NAV online számlázás – utolsó figyelemfelhívás!

    Már nincs egy egész hónap a NAV online számlázórendszer hivatalos, 2018. július 01-i, indításáig! Aki érintett, az jobb, ha most felköti azt a bizonyos fehérneműt, és megteszi, mit tennie kell! Mindezekkel együtt úgy véljük, hogy ez a fejlődés szükségszerű velejárója, az úttörőknek járó kínszenvedésével együtt, de jövőre már rutin lesz. Továbbá: az féljen, akinek félnivalója van! A többség papíralapon is tisztességes volt, és online alapon is tisztességes marad… Elöljáróban: a NAV online számlázó használata nem kötelező, de bizonyos esetekben a kiszámlázott számla teljes adata 24 órán belül a NAV tudomására hozandó egy, erre a célra kialakított, webes felületen. (Súgunk: 500e Ft/számlánként a büntetés a mulasztás esetén.) Lehet továbbra is használni kézi számlatömböt, gépi számlázóprogramot – a lényeg nem a NAV online számlázójában van, hanem az adatközlésen! Azok a vállalkozások/szervezetek, akik 100.000,- Ft áfatartalom feletti számlát bocsátanak ki, online regisztrációra kötelezettek az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon. Ezt vállalkozásonként egyszer kell elvégezni: az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáféréssel. Egyelőre nincs teendő a NAV online számlabekötéssel kapcsolatban. Jelenleg már lehet regisztrálni a NAV online számla TESZT rendszerébe, ez azonban csak azoknak érdekes, akiknek foglalkozniuk kell a jogszabálykövetés technikai megvalósításával. Ez a “nincs teendő”…

    Többet olvasni...
  • Adó | Járulék | Illeték
    KÖNYVELŐZÓNA - útnyilvántartás vezetésének fontossága

    Az útnyilvántartás vezetésének fontossága

    Tisztelettel felhívjuk minden érintett figyelmét az útnyilvántartás vezetésének pontosságára, szükségszerűségére – természetesen azon vállalkozásokra vonatkozik ez a figyelmeztetés, akik valamilyen módon költséget számolnak el a gépjárművekre: – tipikus eset, hogy a vállalkozás lízingel egy személygépkocsit, ahol a törlesztőrészletek áfa tartalma levonásba helyezhető. Igen ám, de a levonásnak van törvényi feltétele, nevezetesen az útnyilvántartás vezetése, amelyből kiderül, amellyel bizonyítható, hogy a jármű kizárólag a vállalkozás céljára lett igénybe véve. Az útnyilvántartás hiánya, vagy nem valós volta az eddig levont áfát is jogosulatlan áfa visszaigénylésnek tekinti (mulasztási bírság + jogosulatlan levonás összege + kamatok -> eléggé keserves összeg tud lenni 5 évre visszamenőleg…) – hallottunk olyanról is, hogy a nem kívánt magas nyereség csökkentése érdekében útnyilvántartásban kimutatott összeget költségként beállítva igyekeztek “adót optimalizálni”. Ha valós a költség, lett légyen az bármilyen magas, akkor nincs baj, a baj ott kezdődik, ha nem valós az útnyilvántartás. Emlékeztetőül: A törvény értelmében függetlenül attól, hogy a vállalkozás melyik költség-elszámolási módot alkalmazza, az útnyilvántartást/menetlevelet járművenként kell vezetni, és abban fel kell tüntetni az üzemi célú futás kezdő és záró kilométeróra-állását. Az útnyilvántartásnak tartalmaznia kell továbbá a gépjármű típusát, forgalmi rendszámát, a fogyasztási normát, a kilométeróra állását az év első és utolsó napján (amennyiben a költségelszámoláshoz szükséges, akkor…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    könyvelőzóna - GDPR felkészülés célegyenesben 2018. május

    A GDPR szabályozás jogkövetői vagyunk

    Mindenekelőtt, köszönetet mondunk annak a – feltehetően könyvelő – regisztráltnak, akik a GDPR előírásainak megfelelően kiküldött levelünk nyomán megerősítette regisztrációját! Azért mondjuk, hogy “feltehetően könyvelő”, mert mi vagyunk azok, akik ilyen késői órán még dolgozunk (na, meg még sokan mások is), és egy könyvelőzóna  felkérésre cselekszünk is! Amíg mind a 2.492 korábban regisztráltnak kiküldtük a regisztráció megerősítését kérő levelet, az idő alatt 21-en már vissza is jeleztek (köztük kedves pécsi könyvelőtársunk címét fel is ismertük – neki majd telefonon is megköszönjük). Most, amikor rójuk ezen sorokat, már 107 megújításnál tartunk. Na, de mi is ez az akciónak tűnő dolog? A GDPR! Hogy mi az a GDPR? Tessék kinyitni otthon a csapot, és ott is meg lehet tudni, hogy a GDPR az Európai Unió rendelete, amely 2018. május 25-én lép hatályba az egész Unió területén. Gyakorlatilag nagyon-nagyon nehezen tudnánk olyant mondani, hogy ki az akit nem érint, hiszen majd’ minden vállalkozás találkozik személyes adatokkal, és ez a GDPR a személyes adatok kezeléséről szóló szigorú jogszabály. Természetesen, nem kell bepisilni az izgalomtól, feltehetően nem a kicsiken kezdik elverni a port május 26-án, de nem árt megbirkózni a gondolattal, hogy ezt-azt kell tenni, hogy minimalizáljuk a büntetés kockázatát. Egy könyvelőiroda – GDPR ide,…

    Többet olvasni...
  • Egyéb
    egyhazi-anyakonyvi-nyilvantartas

    Az e-Papír használati útmutató, egyszerű példán keresztül

    Az e-Papírba nem az e-Cigarettát sodorjuk, de még csak nem is az e-WC-ben használjuk, hanem úgy tekintünk rá, mint a fák megmentőjére, a bürokrácia elleni harc egyik fegyverére, az ügyeink intézésére szolgáló elektronikus Sancho Panzára, a hűséges segítőre és fegyverhordozóra, az e-Ügyintézés gráljára. 😀 Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel. Azt érzékeljük a környezetünkben, hogy most szinte egyszerre szakadt ránk a digitális égbolt, és nagyon sokan nem tudnak mit kezdeni azzal a helyzettel, hogy a gazdasági életben szinte mindenhez elektronikus felületeket kötelező használni. Nézzük a dolog pozitív oldalát! Ha van egy internet kapcsolatunk, akkor nem kell elkutyagolnunk az önkormányzathoz, a nyugdíjintézethez, az adóhivatalhoz, meg ahhoz a még kb. 5ezer (!) szervezethez, ahol hivatalos dolgunk kerekedett valamiért, hanem otthonról, papucsban és pizsamában, a fotelből, dörgedelmes levelet tudunk küldeni (és kapni) az aktuális hivataloknak/hivataloktól. Ha el tudunk küldeni Marcsikának egy süteményes receptet, vagy Pistikának a megye VI. alá osztály meccs-eredményeit email-ben, akkor már nyert ügyünk van; használni tudjuk majd az e-Papír ingyenes szolgáltatásait is! Ennyi bevezetőt követően lássuk a medvét! Összeállítottunk egy képekkel megtűzdelt útt. mutatót, hogy miképpen kell használni az e-Papírt. Lépésről-lépésre bemutatjuk – egy tegnapi, …

    Többet olvasni...
  • Egyéb
    Könyvelőzóna - mint kotlós tyúk a tojásokat, úgy óvjuk a partnereink adatait a GDPR nélkül is

    GDPR, az adatvédelmi szabályozás 2018.05.25-ig

    Frissítés 2018.04.17-én: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatal állásfoglalásai (csak erős idegzetűeknek, és rengeteg idővel rendelkezőknek!) A könyvelőirodák, könyvelők, az ügyvédek, az orvosok, a webáruházak, és még ki mindenki, úgy őrzik az Ügyfeleik, Partnereik adatait, mint tyúkanyó a tojásokat. És mindezekkel együtt bele is sápadtunk a híradások hallatán; 2018. május 25-től kötelező bevezetni a GDPR-t, az Európai Únió új általános adatvédelmi rendeletét. Sokat dob az ügyön, hogy “Ha valaki nem tudja bemutatni a felkészülést igazoló dokumentumokat május huszonötödike után egy hatósági ellenőrzésnél, az nem számíthat a jóindulatunkra az eljárás során.” – nyilatkozta a mai napon dr. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke. Csak, hogy mindenki lássa a habot a tortán: az éves nettó árbevétel négy százalékáig, de maximum 20millió euróig (!) terjedhet a büntetés (kettő közül a magasabb), amellyel a GDPR ellen vétőket szankcionálhatják. Magyarán szólva, a családi webáruház, ha mellőzi a szabályok alkalmazását, nem csak becsukhat, hanem jó darabig még a “vásárlás most” gombra sem fog tudni ránézni. 🙁 Mindenkinek át kell vizsgálnia a jelenlegi adatkezelési gyakorlatát: milyen adatokat kezel, milyen jogalappal kezeli azokat, megvan-e a megfelelő tájékoztatás, az adatbiztonsági követelményeknek megfelel-e. “Azt javaslom, hogy mindenekelőtt nézzék át, hogy a jelenlegi eljárásaik megfelelnek-e az új szabályoknak.…

    Többet olvasni...
  • Könyvelőzóna
    Könyvelőzóna - weboldal frissítés 2018.

    Megint ruhát cserélt a Könyvelőzóna weboldala

    Több mint egy év elmúlt azóta, hogy a weboldalunkon alaposabb csiszolgatást végeztünk. Két áfabevallás között most megint nekiveselkedtünk, és egy korszerűbb, gyorsabb működést biztosító öltözetet adtunk weboldalunk WordPress-alapú motorjára. Azt, hogy ez szebb lenne, mint az előző, nem merjük kijelenteni, hiszen – mint az oly’ jól tudjuk – ízlések és pofonok… Első rátekintésre talán világosabb, átláthatóbb, jobban olvasható, de mindenesetre a funkcióját tekintve nem sok változtatást végeztünk rajta, hiszen továbbra sem dúskálunk könyékig az anyagi javakban, továbbra sem áll rendelkezésünkre tengernyi idő, továbbra is saját szabadidőnkben igyekszünk a magunk elé kitűzött feladatot megoldani: magyarról magyarra fordítjuk a kis- és középvállalkozások számára nehezen érthető jogszabályokat, előírásokat. Tapasztalatainkkal, a munkánk során szerzett közérdeklődésre számot tartó információk megosztásával reméljük, hogy sok-sok vállalkozásnak a segítségére lehetünk – mégha nem is mi vagyunk a könyvelőjük. Természetesen, az sem titkolt dolog, ha valaki úgy látja, hogy a hasznos információk alapján pontosan ilyen könyvelőirodát szeretne magának, munkatársának tudni, akkor ennek nem állunk ellent – örvendetes módon növekszik az online könyvelést kérők tábora is, és bennünket ez sem tántorít el, hogy felajánljuk a könyvelési (és egyéb) szolgáltatásainkat. Ha valami hibával találkoznak a megújult weboldalon, akkor ne habozzanak, és írjanak nekünk! Köszönjük szépen türelmüket, örüljenek velünk együtt a megújulásnak!

    Többet olvasni...
"Vissza a tetejére" gomb
KÖNYVELŐZÓNA - logó
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információkat tárol a látogató gépén (a böngészőjében), és olyan funkciókat lát el, mint pl. a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.