Adó | Járulék | Illeték

Minimálbér 2017, garantált bérminimum 2017 – tervezet

A hír: A hivatalos oldalakon fellelhető információk szerint, a kabinet 15 százalékos minimálbér-emelést és 4 százalékpontos munkáltatói járulékcsökkentést (szociális hozzájárulási adó) javasol 2017-re, a garantált bérminimum ? melyet szokás még szakmunkás minimálbérként emlegetni- pedig 25 százalékkal nőhet jövőre.

A hír még nem jogszabály, ezért aggodalomra nincs ok, csak annyiban, hogy a gyakorlat szerint amit a kormány eltervez, arra a képviselők rábólintanak.

Lássuk azonban, hogy mit mondanak a számok:

Számok (1):  egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó havi 16.290,- forinttal többe fog kerülni munkaadójának (158.925,- Ft, ami 11,42%-os növekedés), míg a szakmunkás minimálbér esetén 34.992,- forint a többlet munkáltatói teher (200.757,- Ft, ami 21,11%-os növekedés).

Számok (2):  egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó havi 11.073,- forinttal többet fog kézhez kapni (15%-os növekedés), míg egy szakmunkás minimálbér esetén 21.446,- forinttal több (25%-os növekedés) kerül a munkavállaló számára kifizetésre.

Számok (3):  egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 5.577,- forinttal, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 10.804,- forinttal több kerül a munkavállalótól levonásként az államkasszába.

Számok (4):  egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 360,- forinttal kevesebb, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 2.742,- forinttal több a munkaadói közteher.

Számok (5):  egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 5.217,- forinttal, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 13.546,- forinttal több összeget vár el az állam az államkasszába.

Az, ami egészen bizonyos: kicsi hazánkban a munkabérek összege a bányászbéka alsó fertályát alulról szemlélik. 🙁

Az is tény, hogy a bérezés kérdése évek, évtizedek óta elrontott, szőnyeg alá söpört kérdés, és a termelékenység, hatékonyság és a kereslet sincs rendben, nem a bérrendezést támogatja, holott arra több ok miatt nagyon szükség van.

Amit – így, első olvasatra – erősen nehezményezhet egy munkaadó: miért neki kell egyedül elvinnie azt a balhét, amit az állampolitika/állam-gazdaságpolitika kevert ki a hosszú évek alatt?

“Emeljük a dolgozók bérét, emeljük a munkavállalók nettó bérét, csökkentsük a közterheket!” – gyönyörű hívószavak. Egyet lehet velük érteni maradéktalanul? Igen, feltétlenül!

Akkor hogyan a csudában van az a tervezet szerint, hogy a dolgozó 15-25 százalékkal többet visz haza, a munkáltatói költség 11,42 – 21,11%-kal több, és az állam a minimálbéresek után havi 5.217,- Ft-tal, a garantált bérminimumosok (legalább középfokú végzettséget igénylő foglalkoztatottak) után 13.546,- Ft-tal több bevételhez jut(hat)? Hatékony államigazgatás? Több pénz a köz javára? Játék a számokkal? (Igaz, hogy az államnak történő befizetés a bruttó bérekhez viszonyított 62 %-ról 58 %-ra csökken, csak éppen úgy, hogy a munkaadóknak többet kell fizetni 10-20 %-kal).

És, ha megnézzük alaposan a minimálbér, garantált bérminimum 2017-es tervezett változásainak táblázatát, akkor a számok kapcsán több dolog egészen biztos, hogy bevillan, amin érdemes elgondolkodni:

— nem elegendő a minimálbéren / garantált bérminimumon lévők bérének emelése, hanem a “felettük lévő állomány” bérét is hathatósan kell emelni – ez mennyire növeli a munkaadók terheit, duzzasztja az állam zsebeit?

— rengeteg kedvezmény, kötelezettség, értékhatár a minimálbér mértékéhez kötött – ez mennyire növeli a munkaadók terheit, duzzasztja az állam zsebeit?

— az egyéni vállalkozók, a társas vállalkozások “főfoglalkozású” tagjainak kötelezettsége ugyancsak a minimálbérhez, de méginkább a garantált bérminimumhoz kötött, de 150%-kal növelten – túlélik, akiknek nincs lehetőségük KATA módot választani?

— a munkaadók ki tudják vajon termelni a többletet, vagy belerokkannak, vagy elbocsájtások mellett csökkentett termeléssel igyekeznek talpon maradni?

— egészen bizonyos, hogy pár tucat elcseszett bérpolitikát nekifutás, rákészülés, tervezés nélkül, másfél hónap alatt (november 15-től december 31-ig) kell lenyomni a demokratikus magyarság torkán?

— elérhető valahol néhány, független szakértői csoportok által összeállított, javaslat- és hatástanulmány, amiről lehetne vitatkozni, amik közül lehetne válogatni, amiket egységessé lehetne gyúrni egy félév alatt, és rákészülni a következő 4-6-8-X évre? Rettegés nélkül, stressz nélkül, megélhetési gondok nélkül, valós reményekkel?

2016.2017.különbségek
garantált bérminimumminimálbérgarantált bérminimumminimálbérgarantált bérminimumminimálbér
Bruttó munkabér129 000111 000161 250127 65032 25016 650
   szja19 35016 65024 18819 1484 8382 498
   nya12 90011 10016 12512 7653 2251 665
   eba10 9659 43513 70610 8502 7411 415
Összes levonás43 21537 18554 01942 76310 8045 578
Nettó munkabér85 78573 815107 23184 88721 44611 072
   szocho*34 83029 97037 08829 3602 258-611
   szakképzési1 9351 6652 4191 915484250
Munkáltatói közteher36 76531 63539 50631 2742 741-361
Munkáltatói költség165 765142 635200 756158 92434 99116 289
Állami bevétel79 98068 82093 52574 03713 5455 217

Több információ

Kapcsolódó bejegyzések

"Vissza a tetejére" gomb
KÖNYVELŐZÓNA - logó
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információkat tárol a látogató gépén (a böngészőjében), és olyan funkciókat lát el, mint pl. a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.