A hír: A hivatalos oldalakon fellelhető információk szerint, a kabinet 15 százalékos minimálbér-emelést és 4 százalékpontos munkáltatói járulékcsökkentést (szociális hozzájárulási adó) javasol 2017-re, a garantált bérminimum ? melyet szokás még szakmunkás minimálbérként emlegetni- pedig 25 százalékkal nőhet jövőre.
A hír még nem jogszabály, ezért aggodalomra nincs ok, csak annyiban, hogy a gyakorlat szerint amit a kormány eltervez, arra a képviselők rábólintanak.
Lássuk azonban, hogy mit mondanak a számok:
Számok (1): egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó havi 16.290,- forinttal többe fog kerülni munkaadójának (158.925,- Ft, ami 11,42%-os növekedés), míg a szakmunkás minimálbér esetén 34.992,- forint a többlet munkáltatói teher (200.757,- Ft, ami 21,11%-os növekedés).
Számok (2): egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó havi 11.073,- forinttal többet fog kézhez kapni (15%-os növekedés), míg egy szakmunkás minimálbér esetén 21.446,- forinttal több (25%-os növekedés) kerül a munkavállaló számára kifizetésre.
Számok (3): egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 5.577,- forinttal, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 10.804,- forinttal több kerül a munkavállalótól levonásként az államkasszába.
Számok (4): egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 360,- forinttal kevesebb, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 2.742,- forinttal több a munkaadói közteher.
Számok (5): egy szakképzettséget nem igényló munkakörben foglalkoztatott minimálbéres dolgozó után havi 5.217,- forinttal, míg egy szakmunkás minimálbér esetén havi 13.546,- forinttal több összeget vár el az állam az államkasszába.
Az, ami egészen bizonyos: kicsi hazánkban a munkabérek összege a bányászbéka alsó fertályát alulról szemlélik. 🙁
Az is tény, hogy a bérezés kérdése évek, évtizedek óta elrontott, szőnyeg alá söpört kérdés, és a termelékenység, hatékonyság és a kereslet sincs rendben, nem a bérrendezést támogatja, holott arra több ok miatt nagyon szükség van.
Amit – így, első olvasatra – erősen nehezményezhet egy munkaadó: miért neki kell egyedül elvinnie azt a balhét, amit az állampolitika/állam-gazdaságpolitika kevert ki a hosszú évek alatt?
“Emeljük a dolgozók bérét, emeljük a munkavállalók nettó bérét, csökkentsük a közterheket!” – gyönyörű hívószavak. Egyet lehet velük érteni maradéktalanul? Igen, feltétlenül!
Akkor hogyan a csudában van az a tervezet szerint, hogy a dolgozó 15-25 százalékkal többet visz haza, a munkáltatói költség 11,42 – 21,11%-kal több, és az állam a minimálbéresek után havi 5.217,- Ft-tal, a garantált bérminimumosok (legalább középfokú végzettséget igénylő foglalkoztatottak) után 13.546,- Ft-tal több bevételhez jut(hat)? Hatékony államigazgatás? Több pénz a köz javára? Játék a számokkal? (Igaz, hogy az államnak történő befizetés a bruttó bérekhez viszonyított 62 %-ról 58 %-ra csökken, csak éppen úgy, hogy a munkaadóknak többet kell fizetni 10-20 %-kal).
És, ha megnézzük alaposan a minimálbér, garantált bérminimum 2017-es tervezett változásainak táblázatát, akkor a számok kapcsán több dolog egészen biztos, hogy bevillan, amin érdemes elgondolkodni:
— nem elegendő a minimálbéren / garantált bérminimumon lévők bérének emelése, hanem a “felettük lévő állomány” bérét is hathatósan kell emelni – ez mennyire növeli a munkaadók terheit, duzzasztja az állam zsebeit?
— rengeteg kedvezmény, kötelezettség, értékhatár a minimálbér mértékéhez kötött – ez mennyire növeli a munkaadók terheit, duzzasztja az állam zsebeit?
— az egyéni vállalkozók, a társas vállalkozások “főfoglalkozású” tagjainak kötelezettsége ugyancsak a minimálbérhez, de méginkább a garantált bérminimumhoz kötött, de 150%-kal növelten – túlélik, akiknek nincs lehetőségük KATA módot választani?
— a munkaadók ki tudják vajon termelni a többletet, vagy belerokkannak, vagy elbocsájtások mellett csökkentett termeléssel igyekeznek talpon maradni?
— egészen bizonyos, hogy pár tucat elcseszett bérpolitikát nekifutás, rákészülés, tervezés nélkül, másfél hónap alatt (november 15-től december 31-ig) kell lenyomni a demokratikus magyarság torkán?
— elérhető valahol néhány, független szakértői csoportok által összeállított, javaslat- és hatástanulmány, amiről lehetne vitatkozni, amik közül lehetne válogatni, amiket egységessé lehetne gyúrni egy félév alatt, és rákészülni a következő 4-6-8-X évre? Rettegés nélkül, stressz nélkül, megélhetési gondok nélkül, valós reményekkel?
2016. | 2017. | különbségek | ||||
garantált bérminimum | minimálbér | garantált bérminimum | minimálbér | garantált bérminimum | minimálbér | |
Bruttó munkabér | 129 000 | 111 000 | 161 250 | 127 650 | 32 250 | 16 650 |
szja | 19 350 | 16 650 | 24 188 | 19 148 | 4 838 | 2 498 |
nya | 12 900 | 11 100 | 16 125 | 12 765 | 3 225 | 1 665 |
eba | 10 965 | 9 435 | 13 706 | 10 850 | 2 741 | 1 415 |
Összes levonás | 43 215 | 37 185 | 54 019 | 42 763 | 10 804 | 5 578 |
Nettó munkabér | 85 785 | 73 815 | 107 231 | 84 887 | 21 446 | 11 072 |
szocho* | 34 830 | 29 970 | 37 088 | 29 360 | 2 258 | -611 |
szakképzési | 1 935 | 1 665 | 2 419 | 1 915 | 484 | 250 |
Munkáltatói közteher | 36 765 | 31 635 | 39 506 | 31 274 | 2 741 | -361 |
Munkáltatói költség | 165 765 | 142 635 | 200 756 | 158 924 | 34 991 | 16 289 |
Állami bevétel | 79 980 | 68 820 | 93 525 | 74 037 | 13 545 | 5 217 |